Commitment: de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties

Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties. Vergouw Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties. Gyuri Vergouw

Zijn managers wel écht bevlogen en betrokken bij hun organisatie, de klanten en de medewerkers, of is men meer bezig met persoonlijk belangen, het nastreven van eigen doelen? In zijn nieuwe boek Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties gaat auteur Gyuri Vergouw dieper in op vragen als wat is commitment en hoe kan je het krijgen of versterken? N.B. Dit is het persbericht behorende bij mijn nieuwe boek 'Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties' dat op 6 juni 2013 is verschenen.

Commitment staat als onderwerp al jarenlang bovenaan de managementagenda. Managementgoeroes als Tom Peters en Peter Drucker geven in hun werk aan dat zonder commitment hun hele gedachtegoed op drijfzand gebouwd is. Verrassend dus dat er tot nu toe nog geen managementboek is verschenen dat het onderwerp integraal behandelt.

'Commitment is een heel eenduidig en helder begrip, je gaat het vrijwillig aan maar het is niet vrijblijvend. Daarom reikt het begrip ook veel verder dan populaire managementonderwerpen als passie, betrokkenheid of bevlogenheid’ zo vervolgt Vergouw, 'commitment daarentegen richt zich op zaken als 'afspraak is afspraak', wederzijds belangen afwegen en zich gezamenlijk richten op heldere doelen. Zaken waar bijna alle organisaties dagelijks mee worstelen'.

Een uiterst zorgwekkende ontwikkeling is dat een klein deel van de managers de afgelopen jaren vooral bezig is geweest met pseudo-commitment. Dan ga je uit van vooral de eigen doelstellingen na te streven. Dit wordt inmiddels het ‘ontbrekend moreel kompas’ genoemd. ‘Juist daar waar het persoonlijk commitment, het nastreven van eigen doelen, het organisatorische commitment heeft overvleugeld, daar is het de laatste jaren fout gegaan’, aldus Vergouw, ‘Denk maar aan Amarantis, COA, Vestia, de financiële sector. Het als zaligmakend binnengehaald Amerikaans managementmodel blijkt vooral gericht op persoonlijk gewin en veel minder op het welzijn van de organisatie. Dat heeft tot enorme problemen geleid in veel organisaties als onderwijsinstellingen en diverse financiële instellingen.'

Voor zijn boek gebruikte Vergouw zijn 25 jaar ervaring als consultant, praktijkgevallen, internationale wetenschappelijke onderzoeken en interviews met ervaringsdeskundigen die ieder voor zich op eigen manier invulling geven aan het begrip commitment, van de directeuren van het Muiderslot en het Olympisch stadion, wetenschapper Prof. Dr Willem Mastenbroek en auteur Mirella Visser tot de Nederlandse honkbalcoach Robert Eenhoorn en rocker Phil Tilli.

Commitment.

De belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties

door Gyuri Vergouw

isbn 9789024402359 | Paperback & gratis e-book | 206 blz. | € 24,90

Te koop via onder meer Managementboek.nl:
http://www.managementboek.nl/boek/9789024402359/commitment-gyuri-vergouw

Commitment  de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Gyuri Vergouw Commitment
de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Gyuri Vergouw

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Willem Mastenbroek
Commitment! Iedereen wil het maar waar is het?

Met de nodige voorbeelden beschrijft Vergouw wat zijn speurtocht heeft opgeleverd. Hij beschrijft ook hoe men in organisaties dit aanpakt; niet alleen op persoonlijk niveau maar ook op het niveau van teams en de organisatie als geheel.

Vergouw maakt het niet mooier dan het is. De tegenkrachten van pseudo-commitment, persoonlijk gewin en het ‘ontbrekend moreel kompas’ blijken 'alive and kicking'.

Ik vind het boek een must voor iedereen die in de weer is met kwesties van bevlogenheid, passie en innovatief organiseren. We zullen er ook in ManagementSite de nodige aandacht aan besteden.

Willem Mastenbroek, hoofdredacteur ManagementSite.