De risico's van en voor bevlogen medewerkers

Een hot topic onder HRM-adviseurs is momenteel bevlogenheid of engagement. Uit onderzoek blijkt dat organisaties met een meer dan gemiddeld aantal bevlogen medewerkers niet alleen winstgevender zijn, maar ook minder ongelukken op de werkplek kennen en innovatiever zijn. Prachtig! Zo is het en niet anders en tijdens presentaties hoor je zelden iets over de risico's. Maar er zit wel degelijk een schaduwzijde aan bevlogenheid, zowel voor de organisaties als de betrokken medewerkers zelf. Wie die kant weet te beheersen, heeft pas echt voordeel van bevlogenheid. Wat zijn dan die risico's?

Een eerste punt van aandacht is dat we weten dat bevlogen medewerkers veel van zichzelf vragen, vaak sneller gaan dan de rest en zich dientengevolge ook over de kop kunnen werken. Frustraties over het achterblijven van 'de rest' en overwerkt zijn behoren dan tot de mogelijkheden. Een burn-out ligt dan op de loer.

Een tweede punt van aandacht is dat bevlogen medewerkers niet altijd de beste teamspelers zijn. Men is bevlogen, maar in sommige gevallen voor de eigen carrière. Kortom, de bevlogenheid van het individu hoeft niet per se over te slaan op het team.

Een derde punt van zorg is dat bevlogen medewerkers ook vaak het snelst vertrekken bij organisaties omdat men denkt/vindt dat de uitdagingen elders groter zijn. Het is zaak de bevlogen medewerkers bevlogen te houden, door uitdagend werk en goed toekomstperspectief te bieden, voldoende mogelijkheden tot scholing et cetera.

Bevlogenheid is dus prachtig, maar weet wel dat er een keerzijde is waar je goed over moet nadenken voordat je klakkeloos accepteert dat een hoge mate van engagement ook direct leidt tot succes.

Commitment  de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Gyuri Vergouw Commitment
de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Gyuri Vergouw

Ik bespreek dit onderwerp uitvoerig in mijn laatste boek 'Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties'. Zoals de titel al aangeeft, is er sprake van een belofte die pas verwezenlijkt wordt als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. En daar ligt de taak van de manager. (Bijna) iedereen komt bevlogen een organisatie binnen, het is de taak van de manager dat bij deze medewerkers zo te houden.

Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties. Bestellen via Uitgeverij Boom/Nelissen of Managementboek.

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Haringsma
"Men is bevlogen, maar toch vooral voor de eigen carrière en portemonnee"

Goed stuk, maar bovenstaande vind ik een iets te boude stelling. Ik zie juist steeds meer de trend dat mensen iets willen bewerkstelligen dat verder gaat dan hun eigen belangen. Ik denk daarom dat bevlogenheid wel degelijk overeen kan stemmen met de organisatiebelangen. (Daarbij even aangenomen dat je ze voldoende uitdaging biedt, zoals het derde punt terecht aangeeft)
Gert Teusink
Lid sinds 2008
Je hebt volledig gelijk! Het staat er te ongenuanceerd, ik bedoelde te zeggen dat dit ook een mogelijkheid is, niet dat dit altijd het geval is! Integendeel, de bevlogen medewerkers zijn waarschijnlijk nog de enigen die nog aan de klanten denken. Lees dit artikel eens, dit vind ik echt een geweldig artikel over het onderwerp, toevallig net op dezelfde dag geplaatst op managementsite:
http://www.managementsite.nl/40809/human-resources/bevlogenheid.html