Duurzaam ondernemen: bedrijf met 21 commitments, echt waar

Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties

Geen manager, geen medewerker, geen mens zal zeggen dat hij/zij ergens geen commitment voor heeft, maar waar is het als je het echt nodig hebt? Het begrip commitment ligt mij na aan het hart, zoals je wellicht wel weet als je deze site vaker bezoekt of mijn boek over het onderwerp hebt gelezen. Het blijkt een lastig onderwerp te zijn voor managers, want als je commitment vraagt, moet je het bijna vanzelfsprekend ook geven.  Daarom zoek ik naar concrete voorbeelden van commitment in organisaties. Als definitie gebruik ik daarbij voor commitment: een vrijwillige maar niet vrijblijvende afspraak. In Frankrijk vond ik het 'on the road' bij de Accor groep, waaronder ook de wellicht bekende Mercure hotels vallen. In Metz zag ik hun Planet 21 programma op de muren hangen van het hotel. Zo te zien maakt de hotelketen serieus werk van duurzaam ondernemen. Maar is 21 commitments niet teveel van het goede?

Met het PLANET 21 programma heeft de Accor groep gekozen voor duurzame ontwikkeling. Het aantal van 21 verwijst daarbij direct naar Agenda 21, het actieplan dat geaccordeerd is door 173 staatshoofden tijdens de Aarde Top van 1993 in Rio de Janeiro. Waar we in Nederland al snel geneigd zijn te denken dat meer dan 3 indicatoren of actiepunten al teveel van het goede is, lijkt het ondanks de hoeveelheid aan actiepunten bij het Franse bedrijf de goede kant op te gaan. Sommige actiepunten zijn mijns inziens redelijk simpel te realiseren, zoals 100% sustainable producten op de menukaart.  Andere indicatoren lijken lastiger te realiseren.

Het onderstaande overzicht is afkomstig van de Accor website en deels vanuit het Engels en deels vanuit het Franse (commitments is daar engagements) overgezet:

 7 Pijlers                                    21 commitments                                                                                       21 doelstellingen

Health
  1. Ensure healty environments
  2. Promotie responsible eating
  3. Prevent diseases
Nature
  1. Reduce our water use
  2. Expand waste recycling
  3. Protect biodiversity
-15% minder watergebruik tussen 2011 en 2105
Carbon
  1. Reduce our energy use
  2. Reduce our CO2 emisions
  3. Increase the use of renewable energy
- 10% minder CO2 emissies tussen 2011 en 2015
Innovation
  1. Encourage eco-desin
  2. Promoto sustainable building
  3. Introduce sustainable offers and technologies
Local
  1. Protect children from abuse
  2. Support responsible purchasing practices
  3. Protect ecosystems
- 100% van de hotels verbannen van het menu niet duurzaam gevangen zeevruchten/producten
Employment
  1. Support employee growth and skills
  2. Make diversity an asset
  3. Improve quality of work life
Dialogue
  1. Conduct our business openly and transparantly
  2. Engage our franchised and managed hotels
  3. Share our comitment with suppliers

Het is een vrij concrete scorecard. Enkele punten waren direct zichtbaar tijdens het bezoek aan het hotel. De menukaart bood inderdaad een mooie keuze uit gezonde producten, en bij de diverse vissoorten en dergelijke was aangegeven dat ze duurzaam waren gevangen of gekweekt. Ik baalde natuurlijk wel van het kleine portie frites, maar het was wel een evenwichtig menuutje dat ik kreeg voorgeschoteld. Mooi. In de kamers veel aandacht voor het watergebruik. Ik heb niet alle indicatoren ingevuld, juist om de eigen gedachtegang niet te frustreren, maar ze zijn vrijwel alle simpel van opzet en in mijn ogen goed bereikbaar voor de aangesloten hotels.  Hoewel 21 commitments veel lijkt, maakt een verdeling ervan natuurlijk veel uit. Een gezond menu en duurzaam gevangen zeevoedsel is gewoon een taak voor de kok, de restaurantmanager en zijn team. Kortom, goed bereikbaar en duidelijk toe te wijzen.

Ik was onder de indruk van het plan en de uitvoering. Het was concreet, helder en duidelijk toewijsbaar. En concreet zichtbaar in de uitvoering. Zo moet het en zo kan het dus ook, met dat duurzaam ondernemen.

Commitment is te bestellen bij de uitgever, de boekhandel of online via o.m. Managementboek.

Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>