Managementlessen van AC/DC

Kan een hedendaagse manager iets leren van een rockband als AC/DC? Wie de band, zoals ik, vanavond heeft zien spelen in de Amsterdam Arena, zal op deze vraag een bevestigend antwoord geven. In plaats van een recensie, op deze site kunt u overigens een verslag van het optreden in Ahoy nalezen, dacht ik over andere zaken na terwijl ik het optreden bekeek. Ik zag passie, vasthouden waar je goed in bent, doorgaan zonder dat je het voor het geld moet doen, plezier maken en de klant geven waar hij/zij recht op heeft. De Amsterdam Arena was niet geheel uitverkocht en daarmee behoort Nederland tot de weinige landen waar voor optredens van de oude rockers nog kaartjes te krijgen zijn. Helaas hebben Tiesto en Armin van Buren de zaak hier overgenomen door uren achter een voorgeprogrammeerde draaitafel te gaan staan zwaaien.

Nee, dan AC/DC. Alleen al in de maand juni speelden de mannen rondom de broers Angus en Malcolm Young in 13 grote Europese steden. Amerika en thuisland Australië volgen nog tot in 2010. De luchtgitaar werd door het publiek flink ter hand genomen en het is dus ook niet verwonderlijk dat ik in mei in New York gesproken heb met vertegenwoordigers van de platenmaatschappij van de band om samen iets leuks te doen rondom het Nederlands Luchtgitaar Kampioenschap, dat aanstaande vrijdag plaats zal vinden. Dat dit niet is gelukt, heeft ook te maken met de kracht van de band. En daarover gaat dit artikel.

Allereerst kan je alleen maar respect hebben voor de energie en de passie die AC/DC in een optreden stopt. Ruim 2 uur wordt niet alleen stevig gerockt, er wordt bijna een halve marathon afgelopen door zanger Brian Johnson en Angus Young. Niet niks voor mannen die de 50, en in het geval van Johnson de 60, al ruim zijn gepasseerd. Hoezo langzaam aan doen? Hoezo achter de begonia's gaan zitten? Gewoon doen waar je goed in bent en dat vol overgave. Als veel managers dezelfde passie en energie aan de dag zouden leggen, zou de wereld er in mijn ogen anders uitzien.

Tja, hoor ik u denken, als ik zoveel zou verdienen, zou ik ook hard lopen...maar is dat ook zo? AC/DC lijkt met verkopen van vele tientallen miljoenen cd's echt niet hulpbehoevend, eigenlijk al niet vanaf begin jaren 80, toen alleen al van de cd Back in Black in Amerika zo'n 25 miljoen exemplaren werden verkocht. Gouden handdruk? Laat me niet lachen. Gewoon doen waar je goed in bent en vasthouden aan je sterkste punt, Rock-'N-Roll met twee hele grote R'en.

Dat vasthouden is inderdaad een kracht. De platenmaatschappij van de band wilde de nieuwe CD promoten door met Air Guitar Nederland te gaan werken. U begrijpt dat dit voor mij een unieke propositie was. Wat leek het mij mooi om met 5 luchtgitaristen op het podium te staan met AC/DC ....de platenmaatschappij wilde, de band niet. Hoewel ik dat zelf erg jammer vindt, maar als je als band wil vasthouden aan je kernwaarden, kan ik daar alleen maar respect voor hebben. Een focus op waar je goed in bent, geen gekke dingen doen, prima. Zo blijf je bijna 40 jaar aan de top.

En dan die passie. De hele avond ging de hele band ervoor.  Geen enkele rem in het optreden. 'Wij zijn AC/DC en we zullen jullie een goede avond bezorgen, wat er ook zal gebeuren'. En dan lukt het. Je ziet zanger Johnson knalrood worden van inspanning. Je ziet de haardos van Angus dunner worden. Maar wat kan het schelen. Angus, de inmiddels ruime vijftiger, gaat tekeer als een jonge twintiger op een verhoogd podium en krijgt de credits die hij verdient. Wat een zegen dat de beste man in het Nederlandse Aalten woont......eindelijk eens een echte rocker in de Laaglanden.

En dan de setlist. Ik ga vaak naar concerten, en als je bijvoorbeeld eens denkt aan de beste rockstem van de afgelopen twintig jaar, Chris Cornell, dan begrijp je wat ik bedoel. Die geeft het publiek niet waar zij voor komt maar probeert plotseling R&B te zingen in plaats van de rock waar hij groot in is geworden. Resultaat: een dodelijk saai optreden in Paradiso. Niet eens een recensie op deze site waardig. Nee, dan AC/DC. Een prima mix tussen oud en nieuw werk. Alle hits passeerden de revue terwijl nieuw werk naadloos past.

Zo zorg je ervoor dat de mensen blijven komen en een fantastische avond hebben. De lessen voor managers zijn dus: heb passie voor je werk; hou vast waar je goed in bent; geef het publiek waarvoor ze zijn gekomen en wat ze van je verlangen; vernieuw, maar met mate; geef alles; maak het niet moeilijker dan het is; laat zien dat je er voor gaat; maak samen plezier en weet waar je sterk in bent; perfectioneer je beste capaciteiten; bespaar niet op decorum en besef wat je absoluut niet moet doen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Gyuri Vergouw
Auteur
Beste AC/DC fans, morgen 26 juni 2009 zal overigens het Nederlands luchtgitaar kampioenschap plaatsvinden in Paradiso, vanaf 20.30, grote zaal, met medewerking van 2 geweldige bands, The Madd en Blaas of Glorie. Meer info op www.luchtgitaar.nl
Gideon
Gisteren op mijn vrije woensdagmiddag lag ik languit in het gras. Op ellebogen staarde ik minutenlang naar het samenspel tussen grassprietjes, torretjes en glinsterende korrels aarde. De zon speelde een spelletje met een enkel nog rondzwervend dauwdropje. Ik bedacht me welke mooie managementlessen verscholen liggen in de wondere werkelijkheid die zich aan mij openbaarde: “Vanaf manshoogte lijkt het werkveld op een groot groen oppervlak maar als je de tijd en moeite neemt om af en toe eens af te dalen om er op ontspannen wijze wat dichter bovenop te zitten, pas dan krijg je werkelijk oog voor de mooie complexe werkelijkheid”. En omdat alles met elkaar op subtiele wijze interacteert worden veel interventies bot en overbodig. Crisis, wildgroei, of het groeit te snel? Haal dan gewoon de motormaaier er weer over” Ook een succesvol bestuurder worden? Op woensdagmiddag geef ik graag managementlessen “Watching the Grass  Growing. Echt, het werkt!  Naar AC/DC luisteren kan altijd nog. <strong><em>WGG  Management Coaching</em></strong>
Maarten Verhoeven
Pro-lid
Een mooie anekdote die andermaal laat zien hoe breed het vak van management is: er zijn zoveel aanknopingspunten beschikbaar!

Daarmee zit er voor mij ook meteen een angel in: De les voor managers "hou vast waar je goed in bent" klinkt mij als een helder advies.

Blijft voor mij wel een vraag over: <em>weten alle managers waar zij goed in zijn?</em> Is altijd bekend waaróm zij manager zijn geworden, of hiervoor gevraagd zijn? Of houden zij vast aan oude successen, uit de tijd vóór het managerschap? En van wie zouden zij kunnen leren als alle omringende managers op identieke wijze werken en met dezelfde blinde vlekken lopen?

Misschien is de overeenkomst tussen management en een Rockconcert wel een leuke lakmoesproef als vraag op het volgende managementexamen?!!
Gyuri Vergouw
Auteur
Ha Maarten,

Tja, weten alle managers wel waar ze goed in zijn? De vraag stellen is 'm bijna beantwoorden. Maar als het dan zo is dat je niet weet waar je goed in bent, ben je dan ook succesvol of goed bezig? En hebben we daar nu juist niet al die trainingen en opleidingen voor ontwikkeld? Of schort het juist aan die kant?

vg


Gyuri
Gyuri Vergouw
Beste Gideon,

Cynisme als stijlmiddel is vaak en goede techniek om de lachers op de hand te krijgen, vraag is alleen wat je er mee probeert te zeggen. Cynisme is, en dat is ook op deze site al enkele jaren geleden uitvoerig besproken (cynisme op de werkvloer), niet echt een stijlfiguur waar je als manager veel voordeel mee kunt behalen. Ik zelf raak er in ieder geval niet door geïnspireerd, wel door AC/DC, zoals mag blijken. Het gebruik van metaforen is daarnaast zeer gebruikelijk in het management, vooral sporten als golf, voetbal en zeilen doen het daarbij goed...waarom dan niet een keer gebruik maken van een succesvolle rockband? in ieder geval weer eens wat nieuws....

vg

Gyuri