Grolsch: geen omzet, wel respect

Het biermerk Grolsch heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid door Ahold geen bier meer te leveren. De druk op de prijzen door de supermarktoorlog werd de brouwers teveel van het goede. Prijsverhogingen van Grolsch werden door Ahold niet geaccepteerd, prijsverlagingen niet door Grolsch. Volgens de bierbrouwer is het aan de consument niet meer uit te leggen een krat bier in de super te verkopen voor een prijs, waarvoor je in de kroeg net drie biertjes krijgt. Het is niet niks als je de strijd aangaat met de grootste afnemer en inkoopcombinatie van Nederland. Daarvoor verdient Grolsch respect. Maar.....levert u uw klanten wel tegen elke prijs?

Het is altijd een lastige afweging voor een ondernemer: ga ik mee met de klant/afnemer en neem ik genoeg met een (fors) lagere prijs, of sta ik achter mijn prijs en geef ik niet of nauwelijks toe. Met als risico de opdracht mis te lopen. Voor Grolsch was de maat vol. Het is niet hard te maken kratten bier te leveren aan supermarkten voor prijzen waarvoor je in de kroeg nauwelijks drie biertjes kan krijgen. Zeker niet als je in het premium segment zit. En als je al wat wilt, dan moet je het nu doen. Want de kerst- en nieuwjaarsperiode is voorbij en de zomer is nog ver weg. Een ideale tijd om de strijd, maar wel een kostbare, aan te gaan. Het is een beetje een strijd van David tegen Goliath. De macht van Ahold tegen die van (een van) haar  leveranciers. Vorig jaar leverde de strijd tussen Ahold en Unilever (Goliath tegen Goliath) commotie op, dit jaar maakt Grolsch dezelfde keuze. Het is een verdraaid lastige keuze die je maakt als ondernemer als je zegt, tot hier en niet verder. Je verliest omzet, winst, marktaandeel (Heineken sloot vandaag 3% hoger op de beurs) en wellicht op de lange termijn een klant.

Als kleine ondernemer maak ik, en u waarschijnlijk ook, regelmatig dergelijke keuzes. Soms moet je voet bij stuk houden, soms is water bij de wijn doen onvermijdelijk, en heel soms moet je (of mag je?) helemaal meegaan met de klant/afnemer. Maar je hebt altijd de keuze, al wordt dat soms weleens door klanten vergeten, om al dan niet te leveren. Of moet je maar alles pikken om in ieder geval wat geld te verdienen om het personeel te betalen?

Alles heeft zijn grenzen. Wie niet voor kwaliteit wil betalen, hoeft geen kwaliteit te verwachten. Als je de idee hebt te weinig betaald te krijgen, ben je minder geneigd alles van klanten te pikken. Denk aan levertijden, kwaliteitseisen, flexibiliteit. In moeilijke tijden probeert elke bedrijf en elke ondernemer de pijn bij de lerancier te leggen. Maar Grolsch verdient respect voor de wijze waarop zij als kleine marktpartij het opneemt tegen de grote macht van Ahold. Al kan je van respect niet eten!

Een mooi dilemma aan het begin van het jaar. Wat vindt u van de actie van Grolsch? Slim? of ondoordacht? Zijn wij als consument gebaat bij betere prijzen voor Grolsch, of juist niet? Gaat Grolsch van Ahold winnen? Of is Ahold te machtig? En hoe ver gaat u in het luisteren naar uw klant?

Mocht u van de 'blauwe knoop' zijn, dan is wellicht de expositie over 400 jaar Grolsch voor u een uitkomst. De expositie kunt u bezoeken in de Beurs van Berlage te Amsterdam tot en met 5 februari 2006. De expositie is dagelijks geopend van 11:00 tot 17:00 uur, Toegang € 7,50. Op de beschilderde beugelflessen van onder meer Ellen ten Dame en Wendy van Dijk kunt u voor het goede doel bieden op E-bay.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Willem E.A.J. Scheepers
Pro-lid
Beste Gyuri,

Laat nu die hele heisa net gebeuren met mijn favoriete merk! (nb; hier een lastige opmerking, ik besef het, want ik laat dus zien dat ik niet van de blauwe knoop ben maar daar tegenover: voor dat je het weet ga ik nu door het leven als een alcoholist...... fijn dat in ieder geval vrouw en kinderen weten dat dit niet zo is)
Met mijn kanttekening maak ik, misschien, al direct duidelijk wat voor lastig onderwerp dat dit is: alcohol. Een doodzonde in het verkeer (en terecht), op Nieuwjaarsrecepties leidt het vaak ook al niet tot sociaal wenselijk gedrag (vraag het maar eens aan de medewerksters) etc. etc. Dus daaraan willen weinig mensen hun vingers branden!
Hoe dan ook: goed dat Grolsch de handschoen oppakt, want Ahold kan 'in het belang van de consument(?)' ook te ver gaan.
Hoewel, ik verwacht dat er water bij de wijn wordt gedaan dor beide partijen, dus ook door Grolsch. En wat mijzelf betreft: zo lang als de prijs/kwaliteits verhouding van mijn favoriete merk (voor mij!) reeël is kan het nog even duren voordat ik van de aankoop van dit merk afzie.
Gyuri Vergouw
Auteur
Beste Willem,

Goed nieuws. De leveranties van Grolsch zijn per vandaag weer hervat. Je hoeft dus niet over te stappen op een ander merk/supermarkt. Over de condities waaronder de leveranties zijn hervat, doen beide bedrijven helaas geen mededelingen. Ze zullen allebei wel water bij het bier hebben gedaan.

vriendelijke groet,

Gyuri
Björn van Vliet
Goed nieuws inderdaad. Al hoop ik niet dat ze letterlijk water bij het bier hebben gedaan :) Dat zou namelijk best een oplossing zijn om de prijs te drukken..........
Gyuri Vergouw
Auteur
Precies Bjorn, en daarom vind ik dat je als leverancier moet oppassen niet te ver mee te gaan in de eisen van de klant. Voor je het weet doe je de kwaliteit van je product geweld aan en dat is op de lange termijn volgens mij heel wat schadelijker dan op korte termijn een (weliswaar) heel grote klant verliezen,

vg

Gyuri
Bert Overbeek
Pro-lid
Doe maar mij maar Heineken...