Volkswagen: met het tafelzilver naar de vlooienmarkt?

De 1minutemanager is op zakenreis in Duitsland en zal de komende weken daarom regelmatig verslag doen van het zakelijke nieuws bij onze Oosterburen. Momenteel is het grote nieuws de aankondiging van Volkswagen een aantal fabrieken in Duitsland te sluiten waardoor ruim 20.000 werknemers hun baan kwijtraken. Duitsland is te duur geworden: een effectief arbeidsuur kost Volkswagen in Duitsland € 54,69, terwijl de vergelijkbare kosten bij de Europese (lees Oost-Europese, Spaanse en Portugese) fabrieken op € 13,62 liggen.

Het voormalige Wirtschaft wunder, gefundeerd op de auto-, machine- en metaalbranches, vertoont vergelijkbare scheuren als de Nederlandse economie. In een artikel in de Financial Times Deutschland van dinsdag 14 februari wordt ruim aandacht besteed aan de crisis bij Volkswagen. De arbeidskosten zijn te hoog en de verplaatsing naar het goedkopere Oost-Europa zal niet lang meer op zich laten wachten. Per fabriek maakt Volkswagen verliezen die tot honderden miljoenen Euro’s jaarlijks oplopen. (Foto: is een halve Kever wellicht een oplossing?)

Ondernemingsraadvoorzitter Osterloh van Volkswagen laat het echter niet op zich zitten: ‘Eenvoudigweg het tafelzilver verpatsen kan iedereen en heeft niets met goed management van doen. Dat kan iedereen op de vlooienmarkt net zo goed’. Kijk, daar hangt nog eens een lekker ouderwets arbeidsconflict in de lucht! Iets dat momenteel in Duitsland toch al opgang doet, want ook bij dienstverlener Ver.di dreigen grote acties. De dienstverleners (vuilophalers, plantsoenendiensten et cetera) zouden 18 minuten per dag meer moeten gaan werken, maar dreigen met grote acties. De macht van politiek, ondernemingsraden en vakbonden is in Duitsland duidelijk nog groter dan in Nederland.

Het grote orakel in dit geheel blijft echter VW-CEO Bernd Pischetsrieder. Is hij een grote treuzelaar of juist een gewiekste tacticus? Niemand die het weet, ook de Duitse Financial Times niet. Hij heeft als topmanager zowel grote successen in de auto-industrie behaald (omzet BMW is op basis van zijn nieuw modelbeleid in 6 jaar verdubbeld), als enorme blunders gemaakt (het Engelse Rover overgenomen, hetgeen miljarden heeft gekost).

De nu in de publiciteit gebrachte kostenreducties lijken zonder goed onderbouwd masterplan naar buiten te zijn gebracht. Is dit nu weer een meesterzet van Pischetsrieder of juist een blunder van de eerste orde? Door de waas van geheimzinnigheid (wellicht veroorzaakt door de grote sigaren die de beste man rookt) lijkt het erop, alsof hij met zijn tegenstanders speelt. Neemt niet weg dat zonder goede plannen, de tegenstand tegen de voorstellen zeer groot zal zijn, zelfs in zijn eigen raad van commissarissen.

Wendelin Wiedeking, Porsche directeur en hierdoor tevens grootaandeelhouder van VW zegt: ‘Je kan een organisatie gezond maken door in te krimpen, of door de aanval te kiezen’. Hij stelt met nieuwe, creatieve ideeën het VW concern actief te willen helpen. Bij dit soort teksten denk je toch al snel dat de dagen van Pischetsrieder (vandaag wordt hij 58) geteld zijn. En dat terwijl het VW aandeel na aankondiging meer dan 5% omhoog ging.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>