Gyuri Vergouw

Gyuri Vergouw

Initiatiefnemer van 1minutemanager is Gyuri Vergouw (1961). Hij is econoom en heeft in 1994 tevens de postdoctorale opleiding management consultant aan de VU afgerond. Hij is directeur van Vergouw Consulting en werkt wereldwijd aan opdrachten, van Zuid-Korea tot Suriname. Hij heeft sinds 1998 een aantal spraakmakende boeken geschreven, die breeduit in de pers zijn besproken, zoals 'Sabbatsverlof', 'De Strafschop' en 'Commitment'en 'Het dodo-effect'. Dit heeft meer dan 2.000 media momenten opgeleverd.

Berichten van Gyuri Vergouw

Het labyrint: nog enkele dagen aanbieding van de maand

Het labyrint van de ziel, Gyuri Vergouw

Het labyrint van de ziel

Het labyrint van de ziel, mijn ‘coachingsroman’, maar ook te lezen als een magisch realistisch verhaal in de geest van de Odyssee, de Alchemist en vele andere verhalen uit de wereldliteratuur, is nog enkele dagen met fikse korting als E-book te koop via Ebook.nl.

Reacties op het boek van lezers zijn op mijn zakelijke vergouw site terug te vinden, en ik ben er best trots op. het labyrint van de ziel wil op speelse en inspirerende wijze concrete levenslessen overbrengen, zonder belerend te zijn. Dat dit een flinke klus is geweest blijkt wel uit de acht jaar dat ik aan het boek heb gewerkt. gelukkig met enig succes, want het boek is in de maand mei tip van de maand op de genoemde Ebook.nl site, én al meer dan 100 dagen in de top 100 bij Businezz.nl. En binnenkort nieuws over een aantal vertalingen die in de pijplijn zitten! Voor nu, de aanbieding, leuk voor op reis of op vakantie, en anders wel in de wachtrij op Schiphol!

Bijgaand de link naar Ebook.nl:

Het labyrint van de ziel – Gyuri Vergouw – Vergouw Publishing – ebook (ePub) – eBook.nl

Leiderschap in één prachtige quote

De management monologen

De managementmonologen, kompas in de managementjungle

Onlangs werd ik benaderd om te verschijnen in een podcast over leiderschap. Hierover later meer op deze site. De betrokken interviewer had mijn boek De managementmonologen gelezen en was blijkbaar hiervan gecharmeerd, meer in het bijzonder door het hoofdstuk over leiderschap. Ik las het daarom zelf na enige tijd weer voor eens en was eigenlijk zélf ook weer verrast door de kracht van één citaat. Ik wil die mijn lezers niet onthouden! Bijgaand, komende weken meer uit De managementmonologen…en nee, deze verwijzen naar de monologen uit de Griekse en Romeinse oudheid, niet naar die andere……

– Begin uit boek –

Een belangrijk ijkpunt in de wijze waarop naar leiderschap wordt gekeken, is het verschijnen van het boek My Years At General Motors van Alfred Sloan in 1963.

Dit is, net als bij Marcus Aurelius tweeduizend jaar eerder, een leiderschapsverhaal van binnenuit. In dit geval het verslag van een topmanager die vijftig jaar ervaring als leiding gevende bij de grootste autofabrikant van de Verenigde Staten met zijn lezers deelt. Sloan kan gezien worden als een van de grootste ondernemende managers uit de 20ste eeuw, een man die met een conglomeraat aan automerken (onder meer Buick, Chevrolet en Cadillac) de concurrentie met marktleider Ford aanging. In plaats van iedere klant dezelfde auto aan te bieden (zoals Ford deed met de zwarte T-Ford), ontwikkelde Sloan een strategie waarbij er voor iedere portemonnee een specifieke auto werd gebouwd (a car for every purse and purpose). Daarbij had hij voor zijn tijd zeer moderne opvattingen over leiderschap. Je zou willen dat hedendaagse managers zijn werk eens zouden lezen. En ik moet zeggen, de volgende quote vind ik een van de mooiste over leiderschap…ooit. Eigenlijk denk ik, hebben wij al die boeken die sindsdien over leiderschap zijn verschenen eigenlijk wel nodig, volstaat niet dit ene citaat? Wat te denken van:

Aanbieding: E-book Labyrint van de ziel, boek van de maand met aanbieding

Het labyrint van de ziel, Gyuri Vergouw

Het labyrint van de ziel

I am going to make you an offer you can’t refuse!
 
De hele maand mei is Het labyrint van de ziel de leestip van Ebook.nl, dé online site voor E-boeken. Best trots op en blij mee, en dat is niet eens alles, want tezamen met deze site kan ik nu de E-book versie van mijn laatste publicatie met € 5,– korting aanbieden! Van € 12,50 voor € 7,50. Ik zei het toch, een aanbieding die je haast niet kán weigeren!
 
Het labyrint van de ziel is een hedendaagse coachingsroman, maar ook een vertelling die op zich staat. De protagonist komt tijdens zijn levenspad zeven mmythische figuren tegen die hem op zijn reis begeleiden en als hedendaagse maar ook historische coaches ter zijde straan, zoals Orakels, Godinnen en Sjamanen, maar ook levensgenieters en mythologische dieren. Voor recensies zie vergouw.com.
 
NB de gedrukte versie (ook mooi uitgevoerd al zeg ik het zelf, het E-book is eveneens ‘smaakvol’ geworden) is overigens in heel Nederland en België verkrijgbaar bij alle on- en offline boekhandels.
 
De komende periode zal er maandelijks nieuws zijn over Het labyrint van de ziel. In dit geval zeg ik letterlijk en figuurlijk: I’ll keep you posted! Het gebruik van Engels in deze post is natuurlijk al een eerste hint…..

Het labyrint van de ziel, normaal € 12,50, nu € 7,50.

E-book.nl Leestip van de maand

Het labyrint van de ziel aanbieding maand mei

Bondscoach: over Van Gaal, Koeman en de Hollandse school (1e deel)

De Hollandse school

De Hollandse school van Totaalvoetbal

Wat doet een bondscoach eigenlijk zo de hele dag? Het is een vraag die menigeen bezighoudt, zeker nu de functie zo in de schijnwerpers staat. Het WK is aantocht, Louis van Gaal heeft zijn film, is getroffen door een ernstige ziekte en vandaag is Ronald Koeman aangesteld als zijn opvolger. In 2014 publiceerde ik mijn boek Bondscoach, coaching handboek voor 16 miljoen Nederlanders. Inmiddels zijn we met 17 miljoen op aarde, maar de boodschap van het boek is aardig overgekomen. Want tot mijn grote verrassing blijkt mijn naam te prijken in een boek over de Hollandse school van het Totaalvoetbal van Rob Siekmann. Een literatuurstudie naar de achtergronden en de inhoud van de begrippen Hollands school en totaalvoetbal. Daar ben ik dus maar eens ingedoken en ik zal er de komende tijd af en toe eens wat uit lichten. Want om maar met de deur in huis te vallen, we spreken wel steeds over de Hollandse school, maar wat is dat dan?  Ik heb dat in 2014 proberen te duiden op hoofdlijnen en kwam met 12 kenmerken, waarvan ik hier de meeste zal aandragen. Tot aan het WK zal ik van tijd tot tijd artikelen wijden aan onze bondscoach, het spel, de ‘school’ en een en ander proberen te duiden.

Gedrag van de Zonnekoning (deel 3)

Het dodo effect

Over gedragsverandering in organisaties

Zonnekoningengedrag kan ernstige consequenties voor organisaties hebben. Dezelfde managers die de organisatie groot hebben gemaakt, kunnen de continuïteit hiervan even later ernstig bedreigen. De zonnekoning verliest het perspectief en de realiteitszin uit het oog en besteedt meer tijd aan openingen van kunsttentoonstellingen en aan golf- of bridgetoernooitjes dan aan de dagelijkse gang van zaken. Zonnekoningen geven daarmee de medewerkers het verkeerde voorbeeld; ego en neurotische trekjes voeren uiteindelijk de boventoon. Het leidt tot het stellen van verkeerde prioriteiten (een tv-show gaat boven het voeren van een goede en deugdelijke administratie, denk aan een bekende advocaat) het nemen van verkeerde beslissingen (dramatische overnames en fusies, boekhoudkundige trucjes, fraude, derivatenhandel) en afwijkend gedrag dat (een deel van) de medewerkers uiteindelijk als stuitend of in ieder geval onwenselijk beschouwt.

Voor tegenspraak is geen ruimte, veel sleutelmedewerkers verlaten de organisatie, de sfeer is om te snijden en de zonnekoning wordt een onbestuurbaar projectiel. Zijn de medewerkers eerst trots op de zonnekoning omdat hij de organisatie uit de problemen heeft gehaald of succesvol heeft gemaakt, later ontstaat een gevoel van schaamte en is men hem liever kwijt dan rijk.

 

 

Derde deel. Voor eerdere delen zie deze site.

Gedrag van de Zonnekoning (deel 2)

Het dodo effect

Over gedragsverandering in organisaties

Dit is het tweede deel van een serie van drie over de Zonnekoning in organisaties. De teksten zijn ontleend aan het boek Het dodo-effect. Het eerste deel kan je hier lezen.

Zoals gezegd: er is voor zonnekoningengedrag meer nodig dan afwijkend extravert gedrag. Dat gedrag is moeilijk te duiden, want zonnekoningen zijn meesters in window-dressing: ze leiden een soort dubbelleven. Vaak worden ze pas ontmaskerd na jaren van wan gedrag en kan het merendeel van zijn volgelingen nog steeds niet ge loven dat de manager van zijn geloof is gevallen. Wat zien we in de dagelijkse praktijk aan concrete voorbeelden die ons kunnen helpen bij het voortijdig duiden van dergelijk excessief gedrag, waardoor we het in de toekomst kunnen indammen? Een selectie van zeven veel voorkomende en zichtbare gedragingen:

Gedrag van de Zonnekoning (deel 1)

Het dodo effect

Over gedragsverandering in organisaties

In de jaren negentig van de vorige eeuw stonden topmanagers in eens in het middelpunt van de publieke belangstelling. Ze sier den met grote regelmaat, vaak met een veel jongere partner, de co vers van de glamourbladen. De topmannen en -vrouwen van grote ondernemingen waren de nieuwe rocksterren. Wie een grote organisatie leidde, moest tenslotte wel over ongekende en bijzondere eigenschappen beschikken. De gezichten en namen van enkele top managers werden ‘merken’ of household names. Van praatprogramma tot quizshow – deze captains of industry waren niet meer weg te bran den van de buis. Sommige van hen gingen zich gedragen als zonnekoning en verloren stukje bij beetje het contact met de realiteit. Wat te doen als de baas zich steeds meer als zodanig gaat gedragen en opstellen? Hoe ontdek je dat iemand binnen de organisatie zonnekoningengedrag gaat vertonen?

 

Eerste deel uit een serie van 3 over de Zonnekoning en zijn/haar gedrag. Ontleend aan een hoofdstuk uit Het dodo-effect.

President Kennedy: Wat is commitment (deel 3)

Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties. Vergouw

Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties. Vergouw

In de voorgaande twee delen heb ik het belang en de definitie van commitment gegeven. In dit derde deel geef ik aan hoe het in de praktijk kan werken, met een voorbeeld uit de Amerikaanse ruimtevaart geschiedenis. Hoewel dit wellicht ver van ons bed is, geeft het wel duidelijk de voorwaarden aan waaraan bij het vragen en geven van commitment gedacht moet worden. begint men terug te kruipen als het over budgetten of termijnen gaat, dan weet je bijna vanzelf, hier is sprake van schijn-commitment. 

De Amerikanen konden in 1961 niet achterblijven bij de ruimtevaartinspanningen van de Russen. Nauwelijks een maand na de vlucht van Yuri Gagarin later sprak John F. Kennedy een belangrijke speech uit in het Amerikaanse Congres, waarin commitment meerdere malen op een unieke manier wordt verwoord. Onderwerp: de Ruimte. Titel: Special Message to the Congress on Urgent National Needs, May 25, 1961.

Wat is commitment (deel 2)

Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties

Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties

In het eerste deel heb ik aangegeven dat veel grote namen uit de managementliteratuur aangeven dat ze commitment centraal stellen in hun benadering. Zonder commitment is de kans op succes van invoering van de door hen gepropageerde modellen en benaderingen gering. Maar ja…ze geven helaas geen van allen aan hoe je commitment dan kan krijgen van de medewerkers die het moeten gaan doen. En dat blijkt nog niet zo eenvoudig. In dit tweede deel kom ik met een definitie, die ons weer een stap verder brengt in de totstandkoming van een betrokken en bevlogen workforce. Het is slechts een stap, het zou makkelijk zijn als we er hier al mee klaar waren. maar wel een belangrijke stap.  

Case: ‘Ja maar, we hebben het al zo ontzettend druk’, ‘Daar is onze afdeling nog niet klaar voor’, ‘Ik heb daar momenteel daar geen mensen voor, ik heb veel zieken’(N.B. terwijl terugdringen van het ziekteverzuim actiepunt 2 is). “Ik moet wel om half zes thuis zijn, ik heb een ziek kind thuis.’

De gemeentesecretaris wist om half vijf genoeg, ‘Tijd voor de borrel’, roept hij vrolijk uit, waarmee het einde van de management-dag is bezegeld. Zelden een zaal zo snel zien leegstromen. Ergo, de deelnemers waren ‘committed’ de dag in te gaan, mee te denken en mee te spreken over de problemen en mogelijke oplossingen. Niet om daadwerkelijk met de oplossingen aan het werk te gaan. Denkers, geen doeners. De gemeentesecretaris was ook tevreden, er was hard gewerkt en er was een lijstje uitgekomen met actiepunten. De pijnpunten waren voor een ieder zichtbaar. Of daadwerkelijk met de punten aan de gang zou worden gegaan, dat was eigenlijk ook voor de gemeentesecretaris één stap te ver. De borrel bracht redding. We hieven het glas, we deden een plas, en alles bleef, zoals het….

Wat is commitment? (deel 1)

Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties

Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties

Wat is commitment nu eigenlijk precies, en hoe krijg je het? Als het zo belangrijk is, waarom doen de meest gerenommeerde managementauteurs het in hun oeuvre vaak af met slechts één enkel zinnetje? Terwijl de toepasbaarheid van hun theorieën vrijwel geheel afhangt van het aanwezige commitment? Waarom lopen veel managers liefst met een grote boog om de materie heen als het ter sprake komt? En hoe is het mogelijk dat het begrip zelfs bewust uit managementmethodieken wordt geschrapt alleen omdat managers tijdens een testrondje er allergisch voor blijken te zijn?