Gyuri Vergouw

Berichten van Gyuri Vergouw

Besluitvorming: beter, sneller, slimmer (deel 2)

In vervolg op het eerste artikel over besluitvorming enkele korte en krachtige tips uit de special van de Harvard Business Review van januari. Uit het artikel ‘Who has the D, how clear decision roles enhance organizational performance’ van Rogers en Blenko pluk ik een interessant vragenlijstje en een mooi acroniem. Handig!

Nieuws en Update van de 1minuteManager

Publiciteitsfotos2006.jpgBeste Lezers, Het zal u al zijn opgevallen dat er de laatste dagen geen posts zijn bijgekomen. De oorzaak hiervan is dat een nieuw content managementsysteem is ontwikkeld voor alle weblogs van ManagementSite, dat echter vanuit de Duitse Bondsrepubliek nog niet optimaal functioneert. Daarom vandaag geen week tips, maar een kort bericht over nieuwe ontwikkelingen die op 1minute te verwachten zijn, alsmede info over het huidige bezoek op de site.

Olympische Spelen: individualisme boven teamgeest

De verschillen in beleving van de Olympische Spelen tussen de momenteel meest succesvolle landen Duitsland en Amerika is bijzonder groot. Het zoals altijd succesvolle Duitsland jubelt over de successen en ‘Bild’ heeft weer eens de ´luidste´ kop: ‘Wir sind die Nr. 1 der Welt’. Wellicht wat voorbarig, nu de Spelen net over de helft zijn. Heel anders is de beleving in Amerika, waar de kijkcijfers lager zijn dan ooit, zoals de USA Today bericht. (foto Shani Davis)

Management lessen van een oud-voetballer

Waar zijn de tijden gebleven dat je als ex-profvoetballer respectabel middenstander werd? Nu ben je rond je twintigste binnen, maar vroeger investeerde je het verdiende geld in een eigen zaak. U weet wel, Bennie Muller (Ajax) dreef/drijft een sigarenwinkel, Coen Moulijn (Feyenoord) een herenmodezaak in Rotterdam en je had ook voetballers die in snackbars belegden (Ruud Krol/Ajax) of actief werden in de schoonmaak-branche en relatiemarketing (R. en W. van der Kerkhof/PSV). Wat zou een Duitse ex-prof uit de jaren zeventig dan beginnen? U kunt het raden: die begint een…..worstfabriek! Uli Hoeneß van Bayern Munchen en de ‘Mannschaft’ over zijn bedrijf, dat een groei van 10% groei per jaar kent en inmiddels € 30,– miljoen omzet heeft, alsmede over zijn managementfilosofie.

Volkswagen: met het tafelzilver naar de vlooienmarkt?

De 1minutemanager is op zakenreis in Duitsland en zal de komende weken daarom regelmatig verslag doen van het zakelijke nieuws bij onze Oosterburen. Momenteel is het grote nieuws de aankondiging van Volkswagen een aantal fabrieken in Duitsland te sluiten waardoor ruim 20.000 werknemers hun baan kwijtraken. Duitsland is te duur geworden: een effectief arbeidsuur kost Volkswagen in Duitsland € 54,69, terwijl de vergelijkbare kosten bij de Europese (lees Oost-Europese, Spaanse en Portugese) fabrieken op € 13,62 liggen.

Senioren Marketing: noem een oudere nooit een oudere!

De laatste jaren hebben veel bedrijven geprobeerd zich een jonger imago aan te meten. Jong is tenslotte altijd een groeimarkt geweest. De vraag is echter of dat juist is geweest. Er komen tenslotte steeds meer ouderen. Moet Mercedes zich richten op een jonger imago? Of blij zijn met het huidige, oudere klantenbestand en zich juist niet op jonge doelgroepen focussen? Harley-Davidson komt tenslotte al met verwarmde stoeltjes op hun exclusieve motors, iets dat vroeger ondenkbaar geweest zou zijn. Een weergave van een artikel uit de Frankfurter Allgemeine Zeitung van zaterdag 4 februari met kort commentaar.

Recensie: Business, The Ultimate Resource

Er zijn van die momenten dat je gelukkig wordt van een aankoop, zeker als sprake is van een toevalstreffer en zeker ook als het voor ‘weinig’ is. Gisteren had ik zo’n gelukzalig moment, toen ik het referentie boek ‘Business, the Ultimate Resource’ voor slechts € 20,– in de ramsj op de kop kon tikken. Een referentieboek met bijna 2200 bladzijden, vol zakelijke management informatie en daarnaast ook nog eens goed geschreven door een select gezelschap topauteurs als Belbin, Bennis, De Bono, Goleman et cetera. Genieten van deze ultieme bron voor consultants en managers.

Wanneer is een business idee relevant?

De afgelopen dagen heb ik aandacht besteed aan de verkiezing van het beste business idee. ‘Implementatie’ kwam hierbij als de favoriet van managers naar voren, ‘disruptive technology’ als de favoriet van de ‘thought leaders’. Vanwaar dit verschil in keuze, en waaraan moet een goed business idee voldoen? Afsluitend artikel uit een serie van drie over management ideeën en concepten.

De 10 meest relevante strategische en business ideeën

Het Amerikaanse blad Strategy & Business, het kwartaalblad en paradepaardje van adviesbureau Booz, Allen & Hamilton (BAH) bestaat 10 jaar. Ter ere van dit jubileum heeft het blad een top 10 samengesteld van de naar verwachting meest levensvatbare ideeën die in het blad zijn verschenen. De komende 3 dagen zal ik u hierover op 1minuteManager informeren. De ideeën zijn gekozen door lezers en management goeroes als Rosabeth Moss Kanter, Charles Handy en Warren Bennis. Verrassende nummer 1? Een non-idee!

Grolsch: geen omzet, wel respect

Het biermerk Grolsch heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid door Ahold geen bier meer te leveren. De druk op de prijzen door de supermarktoorlog werd de brouwers teveel van het goede. Prijsverhogingen van Grolsch werden door Ahold niet geaccepteerd, prijsverlagingen niet door Grolsch. Volgens de bierbrouwer is het aan de consument niet meer uit te leggen een krat bier in de super te verkopen voor een prijs, waarvoor je in de kroeg net drie biertjes krijgt. Het is niet niks als je de strijd aangaat met de grootste afnemer en inkoopcombinatie van Nederland. Daarvoor verdient Grolsch respect. Maar…..levert u uw klanten wel tegen elke prijs?