De baas op de werkvloer

Het programma bleek in Amerika een absolute topper en kende het hoogste aantal kijkers voor een nieuw programma ooit. Liefst 38 miljoen Amerikanen keken naar de eerste aflevering van Undercover Boss en het programma is nu te zien in Nederland, de Amerikaanse versie bij RTL 4 en een Nederlandse versie op SBS6. De uitzendingen zijn tot nu toe aan mij voorbijgegaan, jammer, want in mijn ogen zijn deze programma´s verplichte kost voor CEO´s, directeuren, managers en consultants.

Het programma Undercover Boss blijkt alweer een aantal weken/maanden te lopen op RTL 4 en ook de Nederlandse versie loopt inmiddels op SBS 6. Gisteren kwam ik tijdens het zappen een aflevering tegen waarbij de algemeen directeur van een Amerikaans verhuisbedrijf undercover een aantal afdelingen bezoekt. De betrokkenen denken allemaal dat dit een soort show is waarbij de beste medewerker moet worden gekozen en hebben duidelijk geen idee wie ze voor zich hebben. De CEO is een sympathieke man die duidelijk een groot empathisch gevoel meedraagt. En humor heeft, niets mis mee. Uitermate boeiend en leuk om te zien waar hij op de werkvloer mee geconfronteerd wordt.

Enkele highlights. De eerste dag wordt hij ingezet, compleet geschminkt en onherkenbaar gemaakt, bij een fikse verhuizing. dat is puffen geblazen natuurlijk, want het werk is erg zwaar. Hij wordt echter geconfronteerd met het feit dat de inschattingen van de verhuislast plaatsvinden door mensen van het hoofd/ c..q. regionale kantoor, maar dat de risico´s liggen bij de verhuizende partij. Als de inschatting te laag is geweest en de verhuizers moeten er een auto bijhuren, jammer dan, dat risico ligt bij de verhuizers. Amusant te zien natuurlijk, een CEO die de helft kan tillen van de professionals. Maar ook bijzonder te zien hoeveel plezier de (in dit geval) mannen van de werkvloer er plezier in hebben. Ik denk dat de CEO na een ochtendje al met een halve hernia is afgevoerd, want de beelden zijn natuurlijk zo gesneden dat een mooi beeld overblijft.

Ook bijzonder te zien hoe een echtpaar uit El Salvador het inpakwerk doet voordat de verhuizers komen. Super enthousiast, super professioneel. Niet praten waar de klant bij is, wordt de CEO die maar blijft door babbelen, duidelijk gemaakt. Je ziet dat de CEO duidelijk (nog) meer respect voor zijn mensen krijgt. En er wordt natuurlijk hard gewerkt, zoveel is ook wel duidelijk bij de rondgang langs de diverse afdelingen. Maar, het echtpaar vindt inpakken echt leuk!

Behalve dan bij een opslagplaats, waar een jonge magazijnmedewerker lekker zit af te geven op zijn werk en werkgever, terwijl de CEO met hem optrekt. Prachtig en schokkend om zo'n gebrek aan enthousiasme voor het werk te zien. Lange dagen, geen passie voor het werk. 'een aap kan dit werk ook doen', aldus de bediende. Na afloop van de aflevering krijgt hij een bijscholingscursus, ander werk zou wellicht een betere optie zijn.

Ook mooi, de dame van de claims-afdeling. Omdat hij daar waarschijnlijk wordt herkent stuurt de CEO zijn vrouw. Prachtig om de claims te horen en de wijze waarop ze worden afgewezen. Geen wonder dat de CEO zich niet laat zien, ik denk dat de advocaten hem daar wel op hebben gewezen. Want wat als hij claims zou afwijzen? Wat zouden daar de juridische gevolgen van zijn? Voor hem, voor de company? Dat wordt verder niet behandeld. Mooiste moment is als de claims manager vertelt over haar lange werktijden, het feit dat ze  niet omhoog komt in de organisatie en zich daarbij heeft neergelegd en het feit dat ze loyaal is aan het bedrijf. Op het eind krijgt ze veel complimenten (en geld voor het huwelijk van haar dochter)....In tranen geeft ze haar reactie: 'fantastisch, Het aantal complimenten dat ik in de afgelopen 28 jaar heb gekregen is te tellen op een hand' aldus de dame in kwestie.

Verplichte kost dus. Het programma laat haarscherp zien dat de afstand tussen top en werkvloer nog altijd groot is. dat er een empathisch sterke persoonlijkheid voor nodig is om hier kritisch naar te kijken. Dat zelfs simpele dingen nog zo moeilijk blijken te zijn, zoals het geven van complimenten. Dat er vele dromen bestaan op de werkvloer. En dat elk type werk leuk kan zijn, van inpakken van verhuisdozen tot verwerken van claims. Ik kan in ieder geval niet wachten op de volgende aflevering.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

timothy timmerman
Heb het programma nu 2 keer gekeken. Bij mij rijst wel het vermoeden dat de medewerkers met wie betreffende CEO gaat smaenwerken vooraf gescreend en geselecteerd worden op 'of ze een goed verhaal hebben'. Het zijn altijd wel een paar medewerkers met een speciale situatie: Gehandicapte kinderen, ziekte bij familieleden waardoor extra zorg nodig is enz..enz. waarna de betreffende CEO een mooie beurt kan maken door deze specifieke situaties met een ruim hart op te lossen of te verlichten. Overigens misgun ik het de betreffende medewerkers helemaal niet hoor maar ik krijg toch het gevoel van: tranentrekkers met een happy end doen het goed voor de kijkcijfers. Bij een Jan Modaal zoals ik die braaf aan het werk gaat en goed uitvoert en 's avonds terugkeert naar het gewone gezinsleven zie ik betreffende CEO niet heel snel komen. Zou ook snel heel saai worden natuurlijk....