Managers blunderen onder druk

Een onderzoek van het Chartered Management Institute onder ruim 600 executives in het Verenigd Koninkrijk laat zien dat veel managers onder druk blunders begaan. Maar liefst 40% van de respondenten gaf aan dat zij de laatste 6 maanden tegen beter weten in of onder druk een beslissing hebben genomen die hun werkgever veel geld kan kosten. En dat terwijl 90% van de ondervraagden stelt er zeker van te zijn de goede beslissingen te kunnen nemen. Echter, een belangrijk deel van hen raakt in de problemen als het op de uitvoering aan komt.

De redenen waarom managers onder druk falen zijn divers. Twintig procent geeft aan dat druk en lobbyen van collega's de doorslag had gegeven. Vijftien procent geeft de schuld aan tijdsdruk, veertien procent aan bureaucratie en dertien procent geeft de schuld aan een tekort aan 'resources' om de manager te ondersteunen bij zijn/haar beslissing. Daarnaast geeft zeven procent aan dat de risicofactor bij heeft gedragen aan het foutieve oordeel. Als laatste, maar zeker niet minder interessante reden voor een slechte of geen beslissing, wordt de wens 'een rustig leven te leiden' genoemd (reden waarom ik dit artikel zowel bij de rubriek 'Bestuur en Strategie' als de rubriek 'Work-Life Balance' heb ondergebracht!!).

Ik vind de resultaten nogal verontrustend. Zo niet de initiator van de rondvraag. Deze is bij monde van haar voorzitster positiever gestemd. Het onderzoek laat volgens haar zien dat managers 'professioneel, zorgend en betrokken zijn en vastberaden de fouten te herstellen'. 'It takes courage to admit mistakes' en ' One of the true measures of leadership is honesty and integrity and this comes trough strongly in the results of the survey'.

Het zijn zonder meer terechte opmerkingen. Er zijn weinig managers (of mensen) die durven toe te geven een fout te hebben gemaakt. In de vragenlijst zegt 75% de fouten toe te geven (maar aan wie?) en te willen herstellen. Vraag is in dit kader natuurlijk wel of de betrokken managers dit ook doen ten overstaan van hun medewerkers of aandeelhouders. Het is tenslotte wat makkelijker eerlijk te zijn in een anonieme vragenlijst. Daarbij komt dat het artikel niet spreekt over het aantal verzonden vragenlijsten. Hoe groot zou het percentage terug ontvangen vragenlijsten zijn? Wellicht zijn het juist de eerlijksten die een dergelijke vragenlijst terugzenden?

Het Chartered Management Instituut heeft verder onderzocht in hoeverre besluitvorming plaats vindt op rationele grondslagen. 21% van de managers gaat uit van 'gut feeling', maar vooral ervaring, logisch denken en objectiviteit worden genoemd als basis voor goede besluitvorming (geen percentages in artikel opgenomen). Een derde van de managers vindt 'actief luisteren' van groot belang, terwijl zeven procent intuïtie belangrijk vindt.

Het instituut heeft op basis van het onderzoek besloten een leidraad uit te vaardigen gericht op de 'kunst van de besluitvorming'. De drie bullet points? Blijf objectief, neem de tijd en communiceer jouw beslissing.

Briljant! Was deze vragenlijst hier nu echt voor nodig?

bron: The Daily Telegraph 17/11 / Klik voor meer informatie over het belang van de uitvoering naar http://www.1minutemanager.nl/2006/01/16/de-10-meest-relevante-strategische-en-business-ideeen/

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>