Missie en Visie in begrijpelijke taal (4, afronding)

Dit is het laatste deel van de serie over missie en visie in begrijpelijke taal

Maar het kan allemaal nog véél makkelijker. Managementgoeroe Tom Peters gebruikt tijdens zijn sessies regelmatig het voorbeeld van de missie van Southwest Airlines. Deze onderneming is gedurende vele jaren een van de weinige winstgevende luchtvaartmaatschappijen van Amerika geweest. Peters pleit altijd graag voor eenvoud en weet zijn publiek regelmatig te shockeren met zijn voorbeelden. Hij haalt daarbij graag de Chief Executive Officer van Southwest Airlines aan, Herb Kelleher: ‘We hebben een ‘strategisch’ plan, het heet ‘gewoon dingen doen’.

Ook voetballers zijn prima in staat kort en krachtig een missie te verwoorden. En soms beginnen ze zelfs bij het einddoel! Assistent bondscoach Frank de Boer verklaarde na de loting voor het WK op 4 december 2009 in Kaapstad: ‘We hebben een missie. Deze missie luidt: wereldkampioen te worden.’

Managementlessen om te winnen

1. Zonder missie kom je waar je niet wilt zijn
De KNVB doet er goed aan een duidelijke missie en visie op het Nederlands elftal te hebben, zodat in de toekomst voor alle betrokkenen duidelijk is
welke richting de organisatie op dient te gaan. De missie voor een top-land in het voetbal, zoals Nederland dat al vele tientallen jaren is, dient het bereiken van de finale van een wereldkampioenschap of Europees Kampioenschap te zijn.

2. Begin bij het eind
Handel vanuit het besef dat een missie en visie ergens toe moeten leiden. Wat is het uiteindelijke doel, waar gaat het allemaal eigenlijk om? Wereldkampioen als einddoel vaststellen verschaft duidelijkheid. Het biedt focus en houvast aan spelers en trainers. Men gaat beseffen wat nodig is om dit doel te bereiken. En het vormt de basis voor de noodzakelijke veranderingen.

3. De lat mag hoog liggen
Winnen gaat over gedrevenheid, passie, geloof in eigen kunnen en reële doelstellingen. De lat mag wel degelijk een stukje hoger worden gelegd dan de huidige prestaties rechtvaardigen, want dit draagt zorg voor de noodzakelijke uitdaging van individuele spelers en team om zichzelf te verbeteren. Toppers moeten onder druk kunnen presteren.

4. Helder communiceren helpt
Het Nederlands elftal kent miljoenen fans wereldwijd, die gezien kunnen worden als ‘stakeholders’ of belanghebbenden. Juist daarom is het van belang helder te communiceren over de centrale doelstellingen van de organisatie.

Dit is het laatste deel van een vierluik over missie en visie in begrijpelijke taal, afkomstig uit mijn boek:

‘Oranje wereldkampioen, managementlessen om te winnen’ 2010

© Gyuri Vergouw

2 thoughts on “Missie en Visie in begrijpelijke taal (4, afronding)”

Caspar Voorberg 7 jaar ago

Hoi, ik heb de tekst van je laatste deel diagonaal gelezen. Ik herken teksten uit ‘de 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ (Cofey): begin met het einddoel voor ogen, maar ook van Samhoud uit ‘Kus de visie wakker’: van een gewaagd doel mag je best het zweet in je handen voelen. Goed om dit weer te benoemen.

Hans van Leeuwen 7 jaar ago

Op zich een goed en herkenbaar verhaal. Belangrijkste boodschap is dat het vooral simpel moet zijn.
Wat ik erg jammer vind is dat leiders het hierbij laten en ervan uit gaan dat die resultaten er min of meer vanzelf komen. Of allerlei acties in gang zetten die loodrecht staan op de gekozxen richting: kwaliteit van onze dienstverlening is de kern maar we bezuinigen sterk op kwaliteit van onze medewerkers.
Dus niet alleen de mooie vergezichten, maar ook graag de marsroute er naartoe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *