Missie en Visie in begrijpelijke taal (3)

Dit is deel 3 van een serie over missie en visie

Ajax Cape Town
Een mooi voorbeeld van een missie en visie statement is te vinden bij de ingang van het trainingscomplex van Ajax Cape Town, de satellietclub van Ajax Amsterdam in Zuid-Afrika. Op weg naar mijn interview met coach Foppe de Haan, die sinds november 2009 de scepter zwaait over het 1e elftal, loop ik langs de receptie. Tegenover de receptioniste hangt een bijna 3 meter hoog plastiek waarop de visie, de missie en de waarden van Ajax Cape Town in grote kapitalen staat weergegeven. Opmerkelijk is dat de visie voor de missie wordt opgenomen. Het geeft maar weer aan dat beide begrippen naar believen door elkaar heen worden gebruikt. In wezen is hier niet zo veel mee mis, zolang de essentie, het doel van beide begrippen maar wordt bereikt: intern en extern helderheid verschaffen over de ultieme doelstellingen van de organisatie. Op het plastiek staat het volgende vermeld:

Vision
To lift the standard of the South African Football Industry by unleashing the glorious potential of our youth.
Mission
To lift the standard of the South African Football Industry succesfully,
we need to win, be professional, be sustainable profitable and to be recognized as the best club in Africa at Youth Development.
Values
Our values are a celebration of the beautiful game.
– The exuberance of the youth that celebrates with our development programmes
-The teamwork which celebrates our diversity
-The humanity that celebrates the professionalism that makes us winners
-And the profitability that ensures our celebration is sustainable

Enkele zaken vallen op. Ajax Cape Town richt zich vooral op de jeugd. De club is tot stand gekomen na een fusie van twee andere clubs uit Kaapstad en een 50% belang van Ajax Amsterdam, dat veel kennis en geld in de club stopt en heeft gestopt. Spelers als Pienaar en Enoh zijn afkomstig van de satellietclub en daarmee een voedingsbodem van talent voor de grote club in Amsterdam. Feyenoord heeft een vergelijkbaar project gekend in Ghana, maar is daar na enkele minder succesvolle jaren uitgestapt. Dat brengt ons naar het laatste belangrijke en opvallende punt: de winstgevendheid. De visie en de missie mogen nog zo idealistisch klinken, uiteindelijk moet Ajax Cape Town zichzelf wel kunnen bedruipen.
De missie van Oranje
De status van Oranje als een van de beste voetballanden ter wereld kan vertaald worden in een heldere missie, die door iedereen, bondscoach, spelers, management, gedragen dient te worden. De direct betrokkenen moeten de missie en de visie wel begrijpen, erin geloven én er naar handelen. Een missie dient haalbaar te zijn, herkenbaar en voor maar één uitleg vatbaar. Zo’n missie kan lang mee, vaak langer dan 10 jaar, en biedt een duidelijk signaal aan alle betrokkenen wat er van hen wordt verwacht.
En die missie van de KNVB en Oranje, hoe zou die dan kunnen luiden? Op de website of in beleidsstukken van de KNVB ben ik er geen tegengekomen. Daarom een voorstel mijnerzijds:

´De KNVB faciliteert het professionele voetbal in Nederland, waarbij vertegenwoordigende elftallen structureel naar de hoogst mogelijke resultaten streven op Europees en mondiaal niveau. Uitgangspunt is dat de KNVB de wereld een succesvolle, aanvallende en duidelijk herkenbare Nederlandse voetbalstijl wil laten zien met respect voor de tegenstander.’

Dit is het derde deel over missie en visie, afkomstig uit het boek:

‘Oranje wereldkampioen, managementlessen om te winnen’ 2010

Holland Business Publications

© Gyuri Vergouw

Lees vervolg in deel 4.

1 thought on “Missie en Visie in begrijpelijke taal (3)”

Theo Thomas 7 jaar ago

Duidelijke en begrijpelijke taal is altijd wenselijk. Echter… is visie geen omschrijving van wat je gaat doen. Visie is een omschrijving van wat je ziet in de samenleving/markt.
En een missie is vervolgens de omschrijving van wat je met die visie gaat doen.

Ik heb geen verstand van voetballen maar een visie hierop is wel te ontwikkelen. Zo zie je dat jeugd zich enorm kan optrekken aan het spelletje en de daarbij behorende idolen. Voetbal heeft vanzelfsprekend in de eerste plaats een vermaak-functie. Het publiek vermaken. En het publiek heeft dat ook nodig. Ook economisch zie je vaak het voetbal-spelletje een goede invloed hebben. Dit in relatie tot de regio en huidige sociale en economische omstandigheden van de regio kan goed worden door ontwikkeld tot een krachtige en heldere visie. Een visie die bijgesteld dient te worden als variabelen wijzigen. Wat vooral van belang is is goed (met resultaat en vermakelijk) voetballen 🙂

Maar al te vaak worden visie, missie en ook strategie omschreven als een plan, een goed idee, hoop, ‘wishful thinking’ of een stelling. Helaas!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *