Recensie: Business, The Ultimate Resource

Er zijn van die momenten dat je gelukkig wordt van een aankoop, zeker als sprake is van een toevalstreffer en zeker ook als het voor 'weinig' is. Gisteren had ik zo'n gelukzalig moment, toen ik het referentie boek 'Business, the Ultimate Resource' voor slechts € 20,-- in de ramsj op de kop kon tikken. Een referentieboek met bijna 2200 bladzijden, vol zakelijke management informatie en daarnaast ook nog eens goed geschreven door een select gezelschap topauteurs als Belbin, Bennis, De Bono, Goleman et cetera. Genieten van deze ultieme bron voor consultants en managers.

Het is momenteel erg hip om te trachten zoveel mogelijk informatie in zo weinig mogelijk tijd voor het voetlicht te brengen (1minutemanager; Management Klassiekers; MBA in een dag; Hollandse Meesters in Management). Vaak knap bedacht en gebracht, en ook nog eens leuk. Er zijn ook andere manieren om op een praktische, hanteerbare en goedkope wijze veel kennis beschikbaar te hebben. 'Old school' gedrukte boeken bijvoorbeeld. Je hoeft tenslotte niet alles te weten, als je maar weet waar je het kan vinden. Nou, aangezien de ondertitel van deze site 'De Management Almanac' is, lijkt mij het boek 'Business' echt iets voor u.

'Business, the Ultimate Resource' is in 2002 verschenen en ligt inmiddels her en der in de ramsj. Bij boekhandels van de Boekhandels Groep Nederland (Scheltema; Broese et cetera) staat het nog voor rond de € 60,-- te koop, maar ook dat is nog een koopje. Zelden zo'n uitgelezen collectie management verhalen en zo'n uitgelezen groep denkers, schrijvers, redactieleden en ideeën bij elkaar gezien. Natuurlijk, het boek is uit 2002 en wellicht is landeninformatie verouderd, maar naar mijn mening hoeft aan 95% van de artikelen niets of nauwelijks iets veranderd te worden. En natuurlijk is het geheel Amerikaans georiënteerd, al geeft Fons Trompenaars met zijn stokpaardje cultuur het een heel klein buitenlands tintje. Business is en blijft een door Amerikanen gedomineerd terrein, en er is natuurlijk ook geen andere markt te bedenken waar dit boek (winstgevend) zou kunnen worden uitgegeven.

Er zijn negen hoofdgroepen waaronder soms tientallen korte artikelen (vaak niet meer dan 2 a 3 pagina's) vallen. Goed en krachtig geschreven, to the point, met aanbevolen literatuur, websites, korte referenties, quotes, mini-cases...noem maar op. De hoofdrubrieken zijn:

Best practice (waaronder 11 onderwerpen als leadership, culture et cetera; hier alleen al bijna 100 top-artikelen)
Management Checklists
Actionlists
Management Library
Business Thinkers (+/- 50)
Management Giants (+/- 50)
Dictionary (6000 woorden)
World Business Almanac (alle landen, alle staten van VS)
Business Information Sources

Verdere bespreking heeft weinig zin, er is gewoonweg teveel te bespreken en het zal per definitie tekort doen aan de inhoud van dit boek. Uiterst handig als naslagwerk voor managers en consultants. Het is zien en geloven dat dit voor € 20,-- (of € 60,--) in de winkel kan liggen.

Business, The Ultimate Resource
Perseus Publishing
ISBN 0-7382-0242-8