Sarbanes-Oxley: goed voor de fiscus

De Sarbanes Oxley Compliance Act uit 2002 blijkt vooral goed te zijn voor de Amerikaanse (en wellicht ook Europese) belastingontvanger, zoals blijkt uit onderzoek van de Universiteit van North Carolina. In verband met de regels omtrent aanstelling van accountants en fiscaal advies, is de inkoop van fiscaal advies door ondernemingen sterk gedaald. Resultaat, een hogere heffingsgrondslag en dus hogere belastinginkomsten voor de staat.

Accountants (in het Engels: Auditers) zullen de komende jaren belastingontwijkingstactieken van bedrijven eerder ontmoedigen dan ondersteunen. Onderzoekers Maydew en Shacklford van de Universiteit van North Carolina ontdekten dat de nieuwe wetgeving vanaf 2001 een duidelijk negatief effect heeft gehad op de inkoop van belasting adviezen in de States. Dit omdat de wet ontmoedigt om zowel de audit (controle) als fiscale adviezen bij een en hetzelfde bedrijf in te kopen. Door de Act moeten bedrijven de jaarrekeningcontrole inkopen bij bedrijf A en de belasting adviezen bij bedrijf B. In het verleden werden beide ingekocht bij een en dezelfde leverancier. Hierdoor was de kans klein dat de auditers zich zouden verzetten tegen agressieve belastingontwijking door klanten, omdat de adviezen uit het eigen bedrijf afkomstig waren. Agressieve belastingontduikingsadviezen hebben bijvoorbeeld KPMG in de Verenigde Staten bijna in het bankroet gestort en slechts door een ‘afkoopsom’ van vele honderden miljoenen dollars is het bedrijf gevrijwaard gebleven van een situatie als die van Arthur Andersen enkele jaren geleden. Met andere woorden, volledige ineenstorting.

In de Sarbanes-Oxley act staat dat het audit committee van een bedrijf akkoord moet gaan met belastingadviezen als deze gegeven worden door hetzelfde bedrijf dat de audit doet. In juli van dit jaar heeft de Public Company Accounting Oversight Board de beperkingen op dergelijke activiteiten afgerond en vastgesteld.

Grote winnaar lijkt de landelijke overheid te zijn, omdat door het inperken van de belastingadviezen minder belastingontwijking c.q. ontduiking plaats zal vinden en de controle op adviezen van belastingadviseurs nu door derden plaatsvindt. De accountant doet de audit, de belastingadviezen komen van een andere partij en worden gecheckt door de auditors. Een goede zaak.

Bron: Financial Times

Voor de liefhebber hieronder kort de belangrijkste elementen uit de Sarbanes Oxley wet

What is the Sarbanes-Oxley Act?

The Sarbanes-Oxley (SOX) is a US law passed in 2002 to strengthen Corporate Governance and restore investor confidence. The Act was sponsored by US Senator Paul Sarbanes and US Representative Michael Oxley. The Sarbanes-Oxley law passed in response to a number of major corporate and accounting scandals involving prominent companies in the United States. These scandals resulted in a loss of public trust in accounting and reporting practices. Legislation is wide ranging and establishes new or enhanced standards for all US public company Boards, Management, and public accounting firms.

Sarbanes-Oxley law contains 11 titles, or sections, ranging from additional Corporate Board responsibilities to criminal penalties. Requires Security and Exchange Commission (SEC) to implement rulings on requirements to comply with the new law. The law applies to companies registered on the New York Stock Exchange or NASDAQ having over US$ 75 million or with more than 300 shareholders and their subsidiary companies elsewhere in the world.

What does Sarbanes-Oxley Address?

It establishes new standards for Corporate Boards and Audit Committees Establishes new accountability standards and criminal penalties for Corporate Management Establishes new independence standards for External Auditors Establishes a Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB) under the Security and Exchange Commission (SEC) to oversee public accounting firms and issue accounting standards Section 404: Management Assessment Of Internal Controls. Requires each annual report of an issuer to contain an “internal control report”, which shall: (1) state the responsibility of management for establishing and maintaining an adequate internal control structure and procedures for financial reporting; and (2) contain an assessment, as of the end of the issuer’s fiscal year, of the effectiveness of the internal control structure and procedures of the issuer for financial reporting. Each issuer’s auditor shall attest to, and report on, the assessment made by the management of the issuer. An attestation made under this section shall be in accordance with standards for attestation engagements issued or adopted by the Board. An attestation engagement shall not be the subject of a separate engagement. The language in the report of the Committee which accompanies the bill to explain the legislative intent states, “— the Committee does not intend that the auditor’s evaluation be the subject of a separate engagement or the basis for increased charges or fees.” Directs the SEC to require each issuer to disclose whether it has adopted a code of ethics for its senior financial officers and the contents of that code. Directs the SEC to revise its regulations concerning prompt disclosure on Form 8-K to require immediate disclosure “of any change in, or waiver of,” an issuer’s code of ethics.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *