Tom Peters: Afwijkend gedrag? Goede manager!

Het is altijd weer feest als Tom Peters een stellige mening ergens over heeft. Peters is management goeroe sinds 25 jaar geleden zijn bestseller In Search Of Excellence uitkwam. Af en toe een bezoekje aan zijn weblog of seminars, een artikeltje of boek van hem herlezen en je kan er weer even tegen. In het FD stelde hij bijvoorbeeld eind december: 'Ik geloof alleen in gestoorde mensen'. Waar doelt hij op? En is dat reëel, zeker bezien vanuit het calvinistische Nederlandse perspectief?

Tijdens de vakantieperiode worden enkele classics uit het bestand van 1minutemanager herplaatst, deze is van 24 februari 2007.

'Met mensen die alleen binnen de gebaande paden kunnen denken, behaal je nooit uitmuntende resultaten' en 'willen jullie dat op je grafsteen staat: "Hij bleef altijd binnen het afgesproken budget"?' Het zijn kenmerkende uitspraken van management goeroe #1 Tom Peters. Hij is duidelijk nog steeds op oorlogspad tegen hokjes geesten en star denken bij managers. Blijkbaar is dat nodig, want hij kan er zich nog steeds oprecht druk over maken. Enkele van zijn gedachten?
- Zoek mensen die de regels niet accepteren en aan hun laars durven lappen.

- Excellente organisatie worden gebouwd door meer risico te nemen en grotere dromen te hebben dan anderen.

-Een goede cijferlijst op de Universiteit is een slecht teken, zo iemand volgde altijd de regels.

- Selecteer medewerkers (glimlach!) op houding en niet op vaardigheden. Vaardigheden zijn te leren, passie tenslotte niet!

Wat moeten we hiermee als manager en/of lezer van Tom Peters?

Het zijn prachtige statements en er is in wezen weinig tegen in te brengen. Laten we eerst eens kijken naar zijn weerstand tegen regels. We weten allemaal dat als we alle regels moeten volgen die in het handboek Administratieve Organisatie staan er niets meer van normaal werken terecht komt. We weten inmiddels ook dat echte innovaties zelden afkomstig zijn van grote bedrijven. En dat juist grote bedrijven moeite hebben om flexibel te blijven inspelen op nieuwe markt gebeurtenissen (AH, Philips, Unilever). Veel mensen beseffen ook dat werken voor grote bedrijven met zich meebrengt dat je te maken krijgt met politieke spelletjes, regeltjes en procedures. Dat is vaak 'killing' voor creativiteit en talentontwikkeling.

Maar er zijn natuurlijk tegenstromen die het door Peters gehekelde management gedrag zullen blijven oproepen. Meer dan ooit tevoren. Zo is daar het feit dat sinds 2000 de regelgeving, vooral voor grote bedrijven, veel strikter is geworden. SOX, compliance, Basel zijn slechts enkele voorbeelden hiervan. Juist de grote vrijheid in management denken in de periode 1996-2000, met internetzeepbel en fusiegolf, heeft er toe geleid dat in sommige bedrijven managers strafbare feiten gingen plegen (Enron, Worldcom, Arthur Anderson et cetera). Zonder veel regels en goede compilance is geen grote onderneming meer denkbaar. De uitdaging is mijns inziens daarom niet de regels te omzeilen, maar om er mee te leren om gaan en desondanks creatief te blijven.

Er zijn echter meer klippen te omzeilen voor de moderne manager. Peters noemt in het genoemde verhaal het gemakzuchtige gedrag van managers. Vervat als manager alles in regels en je hebt het makkelijk. Maar daarvoor wordt je volgens hem niet betaald. Je moet het moeilijk hebben. Zoals in de kop gezegd, hij gelooft alleen nog in gestoorde mensen c.q. managers. Die brengen pas echt vernieuwend en excellent gedrag voort. Ook hier is naar mijn mening de wens de vader van de gedachte.

Het Nederlandse management klimaat is calvinistisch, zeg maar behoudend. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. Grote innovaties moet je denk ik niet vanuit het Nederlandse bedrijfsleven verwachten. We zijn volgers in Nederland, geen leiders. We zien het terug in de fletse politiek, in de fletse resultaten van veel Nederlandse organisaties. 'VOC-mentaliteit' willen we hebben (tenminste in de zin van ondernemerschap), maar we zijn het door succes, rijkdom en gemakzucht kwijtgeraakt. De eagerness is weg.

Zeker. Afwijkend gedrag is noodzakelijk. Heel noodzakelijk. Maar Nederland staat er niet of nauwelijks voor open. Vrije denkers in het bedrijfsleven? Ziet u er veel van terug? Ondernemerschap? Iedereen ziet toch graag John de Mol op zijn neus gaan met Talpa? In plaats van trots te zijn dat hij het in ieder geval (OK, met slechte programma's) probeert?

Wat is uw mening over afwijkend gedrag in het Nederlandse bedrijfsleven en bij de Nederlandse overheid. Heeft Tom Peters gelijk? Of is het niet meer dan een leuk praatje?

Lees ook: Anders denken, wat je ook denkt, denk het tegenovergestelde

Commitment  de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Gyuri Vergouw Commitment
de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Gyuri Vergouw

Het boek Commitment van Gyuri Vergouw is nu verkrijgbaar via o.m. Boom/Nelissen,  de betere boekhandels en managementboek.nl.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Geradr
Afwijkend gedrag? Dit impliceert dat er normaal gedrag is. Welk demarcatiecriterium hanteer je hier?
Beschouw regels als richtlijnen, en dit betoog raakt kant, noch wal.

Mijn afwijking is dat ik graag richtlijnen opvolg, en waar ik bij machte ben dat te doen, verbeter. Telt dat ook?
Willem Mastenbroek
Pro-lid
Het profiel dat Peters schetst is dat van de prettig gestoorde onafhankelijke creatieve geest. Prima maar wat je nog meer nodig hebt zijn mensen die dicht bij de klant blijven staan, teamplayers ook die anderen mee kunnen krijgen. Daar vind ik weinig van terug in het profiel van Peters. Wat Peters vooral verwaarloost is het organisatieklimaat. Gyuri Vergouw schetst een paar van de condities die in veel organisaties innovaties eerder afknellen dan aanmoedigen. Daar kan zelfs de meest creatieve en ondernemende geest niet tegen op. Koen Eising schetst in zijn artikel "Innovatie: ontwerpen of inspireren" op managementsite.nl een paar van de condities die hij heeft aangetroffen in vier ondernemingen die zich wat dat betreft positief onderscheiden.
Gyuri Vergouw
Auteur
Beste Gerard,

Ik denk dat onze visies niet zoveel afwijken, wellicht denk je er zlef anders over. Ik vind wel jouw uitspraak: 'Regels beschouwen als richtlijnen?' bijzonder. Je geeft dan in mijn ogen een eigen interpretatie aan regels. Een regel is: geen overboeking zonder handtekening van de baas. Hoe maak je daar dan een richtlijn van? Dat zie ik niet, maar misschien kan je jouw kritische noten nader toelichten?
vriendelijke groet,

Gyuri
Lieke
Zo ja! Zonder risico's te nemen, kom je nergens. Lekker eigenwijs, maar niet te. Collega's met deze houding heb ik gevonden bij JongeHonden. En onze opdrachtgevers zijn ook zo. Hoezo komt Nederland er niet?
Sjoerd Talsma
Lid sinds 2008
Tom Peters draaft door, waardoor het - terechte - punt dat hij wil maken niet uit de verf komt. We hebben allebei nodig: mensen die zich houden aan wat we hebben afgesproken en efficient de bestaande dingen doen én mensen die de organisatie uitdagen om dingen anders te doen of zelfs nieuwe dingen te doen. Ik kan het niet beter uitleggen dan deze site doet aan de hand van de meningen van John Kotter en Stephen Covey: http://www.extensor.co.uk/articles/mgt_and_leadership/mgt_and_leadership.html
Bianca Lugten
Ik realiseer mij dat ik een opmerking uit jou betoog uit de context haal maar ik kan het even niet laten. 'We zijn volgers in Nederland en geen leiders',en zouden daarom niet zo geschikt zijn voor innovatie? Maar mijns inziens is dat nu juist de stille kracht voor innovatie. Wanneer een manager zijn mensen en klanten goed kan volgen zit juist daar de innovatie. ideeen voor innovatie en innoveren gebeurt op de werkvloer in direct contact met klanten.
Gyuri Vergouw
Auteur
Ha Bianca,

Ik besefte niet volledig dat het je zo dwars zat, daarom nu pas een reaktie. Je hebt deels gelijk met jouw opmerking. Natuurlijk kan je ook innoveren door kleine stapjes te zetten en de wensen van de klanten te volgen. Voor echte doorbraken zorgt dat niet en je bent ook kwetsbaar voor kopieerzucht van anderen. We volgen ook vaak ontwikkelingen in het buitenland en spelen er op in als we er brood in zien, vaak als het uit Amerika komt, want dat blijft toch het belofde land (I-pod, Vista). Iets echt niews maken of creeren is mijns inziens echter wel weer wat anders. Heel veel innovatieve kracht zie ik in dat opzicht niet, wel bijvoorbeeld is Nederland weer sterk in het design van producten. Wellicht dat dat dan als innovatie gezien moet worden. Als ik echter de sterkste Nederlandse exportproducten zie, dan zijn dat deels dezelfde producten als 40 jaar geleden, van trucks to tulpen en voedingsmiddelen. Maar ik ben wel met je eens dat ook kleine stapjes in verandering een innovatie kan betekenen. Echt daarin vooroplopen, dat zie ik dan weer niet.
Ik hoop je zo iets verder te heben geholpen, maar wellicht leidt het tot nieuwe vragen? Ik hoor/lees e graag,

vriendelijke groet,
Gyuri
Claudia Geene
Het Talent Event:

De economie trekt aan. De krapte op de arbeidsmarkt is groot. Inzichten over leiderschap veranderen sterk. Jong en succesvol talent moet aan andere criteria voldoen dan een decennium geleden. Tijdens dit evenement gewijd aan Talent zullen een aantal sprekers ingaan op hoe talent te selecteren, te binden en te boeien. Een dialoog met bekende CEO's, Henk Volberda, Remco Claassen, Jan Gunnarsson en als uitsmijter managementgoeroe Tom Peters. Een dag die u, als uw organisatie en talent u lief is, niet mag missen. 23 Maart 2007 in het Beatrixtheater in Utrecht

door: Claudia Geene
Doe normaal « Politiek
[...] www.1minutemanager.nl/bestuur-strategie/tom-peters-afwijkend-gedrag-goede-manager [...]
Angst Management: ABN-Amro en haar nep-goeroe
[...] Lees ook: Afwijkend gedrag, goede manager [...]
WOW « Arjan Broere
[...] de erg goed gevulde site 1minutemanager staat ook een post over Tom Peters. Of het werk van Peters past in ons Calvinistische landje … Ik kan me [...]