Wat is commitment? (deel 1)


Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties
Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties

Wat is commitment nu eigenlijk precies, en hoe krijg je het? Als het zo belangrijk is, waarom doen de meest gerenommeerde managementauteurs het in hun oeuvre vaak af met slechts één enkel zinnetje? Terwijl de toepasbaarheid van hun theorieën vrijwel geheel afhangt van het aanwezige commitment? Waarom lopen veel managers liefst met een grote boog om de materie heen als het ter sprake komt? En hoe is het mogelijk dat het begrip zelfs bewust uit managementmethodieken wordt geschrapt alleen omdat managers tijdens een testrondje er allergisch voor blijken te zijn?


Ook ’s werelds meest gerenommeerde management auteurs hangen hun gedachtegoed vaak voor een groot deel op aan de aanwezigheid van commitment van de top. Een speurtocht door mijn eigen managementboekenkast levert enkele standaardwerken op die mij een bijzonder inzicht bieden in de kracht van commitment. Natuurlijk, hier is sprake van een selecte steekproef maar wel een die dusdanig van samenstelling is dat van toeval nauwelijks sprake kan zijn. De opgenomen publicaties vormen de kern van de managementliteratuur en hebben mij gedurende mijn inmiddels dertig jaar durende adviescarrière geïnspireerd en een leidraad geboden in de complexe wereld van organisaties. Wat hebben goeroes als Tom Peters, Robert Kaplan, Peter Drucker en Michael Porter te melden over ‘commitment’, welke rol speelt het in hun werk?

‘….en wat is dit boek anders dan een ode aan toewijding en betrokkenheid…?’
In Search Of Excellence’, Peters & Waterman, blz. XI

‘Executive teambuilding en commitment vormen een essentieel onderdeel bij het bereiken van de voordelen van de scorecard. Maar zij zijn slechts een eerste stap’
The Balanced Scorecard, Kaplan en Norton, blz. 199/200

‘…maar elke organisatie heeft behoefte aan commitment aan de waarden en hun continue herbevestiging, net zoals het menselijk lichaam vitamines en mineralen nodig heeft…’
The Essential Drucker, Drucker, blz. 210.

‘Waarschijnlijk het meest belangrijke concept in het plannen van en uitvoeren van offensieve of defensieve concurrerende ingevingen is het concept van commitment. Commitment kan de waarschijnlijkheid, snelheid en kracht garanderen van de vergelding tegen offensieve aanvallen en de hoeksteen de defensieve strategie. Commitments beïnvloeden de wijze waarop concurrenten hun posities waarnemen en die van hun rivalen. Het vaststellen van commitment is in essentie een vorm van het ondubbelzinnig communiceren van de bedrijfsmiddelen en intenties van de organisatie.´
Competitive strategy, Porter, blz. 100.

Vragen die commitment oproept
Mooi, die quotes. Ze geven het belang dat aan commitment wordt gehecht duidelijk weer. Ik zou hier kunnen stoppen. Gewoon, bovenaan elk adviesrapport de standaardzin opnemen en klaar is Kees. Het belang is overduidelijk. Maar toch, een concreet antwoord op de vraag wat commitment nu precies betekent geven ook de goeroes niet. En evenmin hoe je het van managers en medewerkers krijgt, hoe je het kan versterken of kwijt kan raken. Die vraag is dus nog even relevant als dertig jaar geleden en vormt het startpunt van dit artikel. En ik weet dat hier behoefte aan bestaat!

Om te beginnen moeten we eerst duiden wat Commitment nu eigenlijk is, waar staat het voor, wat is een definitie. als we de van Dale gebruiken komen we niet veel verder, want die vertaalde Commitment tot voor kort met...commitment is commitment. Ik heb in mijn boek Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties daarom een definitie opgesteld, die meer inzicht biedt in wat commitment is, wat het kan bieden en wat er voor nodig is. 

In het tweede deel kom ik hier op terug.

 

Het labyrint van de ziel, Gyuri Vergouw
Het labyrint van de ziel

Het boek Commitment is nog overal verkrijgbaar, zowel offline als online bij de bekende verkoopadressen als Businezz.nl, Managementboek.nl, Bol.com en Amazon.nl, alsmede alle andere online verkopers.

Hier zijn ook mijn overige managementboeken verkrijgbaar, zoals Het dodo-effect, De managementmonologen en mijn nieuwe coachingsroman Het labyrint van de ziel. Recensies zijn onder meer te vinden op mijn website vergouw.com.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Peter Bocxe
Lid sinds 2019
DIt artikel is nietszeggend. Het is niets meer dan een advertentie om het boek te verkopen. Jammer.
Merk Vincent
Lid sinds 2019
Relevant stuk. Compliment voor dit Commitment.
En als je denkt dat dit woord ook nog van buitenlandse origine is! Heeft het Nederlands daar geen woord voor?
Het concept van commitment is ook nog erg cultuurgevoelig. In NL is een mondelinge afspraak al gauw een commitment, terwijl in andere culturen men zich niet zo gebonden voelt door een mondelinge toezegging en men liever dingen op schift wilt.
Noppe Mauritz
Lid sinds 2019
Betrokkenheid en begeestering kan alleen wortelen en voeding vinden in een goede organisatiecultuur, waarin begeesterend leiderschap , transparantie en het belonen van het juiste gedrag zich kunnen ont-wikkelen. Helaas zijn de psychologen in het HRM daarvoor meestal niet bekwaam.. Waarom ? Men krijgt het gedrag dat men ..beloont !
Ir. Jan G.M. van der Zanden
Lid sinds 2019
Heel goed.
Het andere taboe-onderwerp is ontslag.
Als je een HPO wilt worden of bij een ingrijpende herstructurering, moet je vrijwel zeker afscheid nemen van ca. 5 a 10% van je medewerkers; niet vanwege volume maar vanwege kwaliteit. Ook daar rept helemaal niemand over in leerboeken en kleuren theorieën en meer van dat soort fraais....
Maar het is wel , een andere, waarheid als een koe!