Briljante Concepten 1: De Kunstfabriek

Over smaak valt niet te twisten. Dat als uitgangspunt nemende behoort De Kunstfabriek tot een van de meest briljante concepten die ik de laatste tijd heb gezien. De Kunstfabriek is een Nederlandse onderneming, die op basis van Nederlandse ontwerpen schilderijen laat produceren in China. Hier leert men op kunstacademies nog realistisch schilderen. Denk bijvoorbeeld terug aan die levensechte portretten van Mao. Betaalbaar en beter dan men in Nederland nog kan maken. Een gat in de markt, slim bedacht en het eerste concept in een nieuwe serie op 1minutemanager, waarin in mijn ogen briljante concepten en/of ideeën worden besproken. Ter inspiratie.

U wilt iets specifieks? Bloemen, een portret, een auto (2CV; Kever, Mini?) waar u gek op bent? De Kunstfabriek kan het leveren. Een bezoekje aan De Kunstfabriek in Amsterdam (Westergasfabriekterrein, Ponceaukade) is een bijzondere ervaring. Plots loop je tussen uiterst realistisch geschilderde werken van koeien (heel veel koeien!), bloemen, auto’s, middeleeuwse kunst, interieurs en portretten.

Is het kunst? Of is het kitsch?  Overtuig u zelf door een bezoek te brengen aan De Kunstfabriek. Er zijn knappe staaltjes van techniek te bewonderen. Een portret van een van de oprichters is daadwerkelijk levensecht, fotografisch welhaast. Maar het is niet de kunst- c.q. kitschwaarde die ik interessant vind. Want zelf ben ik nooit een fan geweest van (magisch) realistische schilderijen van bijvoorbeeld Willink c.s..  Ik kijk er dan ook liever als econoom tegenaan. Het gaat mij om de wijze waarop het concept in de markt wordt gezet.

De prijzen van de schilderijen zijn relatief laag. Voor (ruim) onder de € 1.000,– heb je bijvoorbeeld een van de in dit artikel opgenomen werken. Dit is alleen mogelijk doordat de schilderijen in China worden geproduceerd op basis van initiële vormgeving in Nederland. Die laatste touch is wel belangrijk, want hoewel je de fotografische schilderkunst van de Chinezen moet apprecieren, het vleugje Nederlandse vormgeving zorgt toch net voor dat kleine beetje extra waardoor een en ander niet te plat wordt. De schilderijen dragen geen handtekening van de kunstenaars, maar van de Kunstfabriek, omdat sprake is van een ‘teamprestatie’, aldus de eigenaars. De Chinezen zelf zien het ook niet echt als kunst, eerder een stap terug in de tijd, maar kunnen er ondertussen wel goed van leven. Iets wat menig Nederlands kunstenaar overigens niet is gegeven. Volgens de eigenaars van De Kunstfabriek verdienen ze ongeveer het dubbele van wat lokaal wordt betaald.

In wezen vult de Kunstfabriek het gat in de markt op tussen posters en ‘echte’ kunst. Voor velen is een poster aan de muur iets te ‘goedkoop’. Anderen komen na een bezoek aan een galerie tot de conclusie dat a) het te duur is, of b) het niet mooi is. Voor die groep is De Kunstfabriek een uitkomst. Overigens, niet alle verzoeken worden ingewilligd, maar dat mag u zelf gaan checken met de eigenaars!

In de toekomst zal ik aandacht blijven besteden aan zakelijke concepten waar ik mee in aanraking ben gekomen en die werken, inspirerend zijn en hopelijk velen op nieuwe creatieve gedachten brengen.

1 thought on “Briljante Concepten 1: De Kunstfabriek”

Gyuri 16 jaar ago

ter info:

in de NRC van woensdag op de voorpagina een foto en artikel over de ‘Maestra’, een belangrijk kunstwerk dat door Chinese kunstenaars nageschilderd is…inderdaad, via de kunstfabriek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *