Communicatie, een ‘vrouwending’?

Ik zie het in vrijwel alle organisaties, profit of non-profit. De communicatie-afdeling wordt geleid en gerund door vrouwen. De financiële en ICT afdeling door mannen. Bij de HRM afdelingen is het beeld daarentegen gemêleerd en bij de operationele afdelingen hebben de mannen nog steeds het voortouw. Hoe zit dat eigenlijk? Is communicatie een 'vrouwending', zoals finance en accounting een 'mannending' lijkt te zijn?

Dit artikel had natuurlijk net zo goed 'finance is een mannending' kunnen heten. Maar dat weten we al. Geef een lezing voor een organisatie van accountants, boekhouders of controllers en je staat voor een minimaal 80% mannelijk publiek te spreken. Communicatie als vak is daarentegen van jongere datum. Je kan sinds zo'n 30 jaar communicatiewetenschappen studeren, een studie die in mijn tijd (jaren tachtig) voor 95% door vrouwen werd gevolgd.

Toen ik zo rond het jaar 2000 een lezing over internet en rendement gaf, hadden de ongeveer 200 aanwezigen (50/50 M/V) de keuze tussen mijn lezing en een over communicatie. De voorzitter had nog niet uitgesproken dat de communicatiesessie in de andere ruimte plaatsvond, of de helft van het publiek stond op en vertrok spoorslags. U begrijpt, ik bleef over met een volledig mannelijk publiek. Opmerkelijk. In ieder geval werd duidelijk gecommuniceerd wat de vrouwen over internet, en de mannen over communicatie dachten. Geen wonder dat het moeilijk is vrouwelijke webloggers voor ons netwerk te vinden!

Ik vraag mij af wat de achtergrond van dit gegeven is, van het feit dat vrouwen de communicatie te lijken monopoliseren waar mannen dit doen bij andere afdelingen. Pakken vrouwen de kansen die ze wel krijgen bij communicatie-afdelingen, en niet bij finance of ICT afdelingen? Heeft het gewoon te maken met verschillen in interessegebied? Is de communicatie-afdeling een goede mogelijkheid om vrouwen door te laten stromen naar de top c.q. hogere functies? Communiceren vrouwen beter? Of alleen maar meer?

Meer over Vrouwen in organisaties: http://www.1minutemanager.nl/2005/11/16/glazen-plafond-vrouwen-niet-zeuren-maar-doen/

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Katleen Van Landschoot
Beste,

Het klopt niet volledig, denk ik. Neem nu mijn tak: copywriting. Het is inderdaad communicatie, en ik ben inderdaad vrouw. Maar wie is bekend als copywriter? Welke namen schieten spontaan in het hoofd als het gaat om auteurs over copywriting? Wie waren alweer de winnaars van De Gouden Veer? Juist ja: mannen. Dus communicatie een vrouwenzaak?? Ik weet het niet zo hoor.

Met vriendelijke groeten,

Katleen Van Landschoot
Gyuri Vergouw
Auteur
Beste Katleen, copywriting is zeker communicatie. In mijn artikel wilde ik eigenlijk proberen aan te geven dat het in de communicatie managementfunkties vooral vrouwen zijn die de toon zetten. Zeg maar hoofd of manager communicatie. In alle lijnfunkties zal het denk ik niet zo'n verschil maken of je man of vrouw bent. Wellicht dat daar het verschil in onze benadering ligt? vriendelijke groet,
Gyuri
Thijs
Communicatie is sterk gestoeld op gevoel. Waar financien gaan over concrete cijfers, gaat communicatie over imago en contact. Communicatie in zijn meest abstracte vorm trekt meer vrouwen, in studievorm, maar ook in de werksfeer. Ik denk dat dat het verschil verklaart.