Heeft u een hekel aan consultants?

Heeft u ook een uitgesproken mening over consultants? U staat hier niet alleen in, er bestaan nog steeds veel hardnekkige (voor)oordelen over de beroepsgroep. Zie ook het artikel over Cicero Consultants. Vaak worden consultants als arrogant, teveel verdienend en ook weinig concreet en praktijkgericht gezien. Wat kunnen adviseurs nu eigenlijk, wat voegen ze eigenlijk toe? Het zijn zo maar wat korte soundbites die je her en der nog wel eens hoort. Terecht of onterecht? Feit is dat consultants bij grote groepen van de werkzame bevolking niet echt populair zijn. Dat staat lijnrecht tegenover de passie waarmee veel consultants in mijn ogen met hun vak bezig zijn. Vanwaar dit verschil in perceptie? Goed laten we dit eerste artikel uit deze nieuwe reeks eens beginnen met een kleine inventarisatie van alle ergernissen die ik in de afgelopen 20 jaar voorbij heb horen komen. Voordat ik hiermee begin, beperk ik de beroepsgroep tot diegenen voor de zakelijke markt werken, advisuers voor de consumentenmarkt hoeven zich dus niet aangesproken te voelen.

Waarschijnlijk het meest voorkomende punt van kritiek is dat consultants nogal arrogant kunnen overkomen. Betwetertjes zijn het, die net van de universiteit komen en nog nat achter de oren zijn. En die gaan dan vrolijk managers met tientallen jaren ervaring even vertellen wat goed voor ze is en wat ze al die jaren fout hebben gedaan. Het visitekaartje van een
gerenommeerd bureau, goedzittende kleding en een nieuwe lease-auto doen de rest: ziet u dan niet hoe goed ik ben?

Een goede tweede zal wel het beruchte prijskaartje zijn. De tarieven die consultants rekenen lijken o zo lucratief te zijn. Zijn ze dat ook werkelijk? Tja, als u tarieven moet betalen van vele duizenden euro’s per dag dan gaat het ook bij u waarschijnlijk kriebelen. Zoveel verdien ik niet eens per maand, dat halen die consultants maar mooi in een paar daagjes bij mij weg. Zo kreeg ik ooit als reaktie: ‘als ik dat dagtarief maal 365 dagen neem, verdien je wel erg veel geld’. Tja, verbijstering alom.
En dan die toegevoegde waarde van adviseurs, of wel het ontbreken ervan. Ook dat zal een heet hangijzer zijn bij veel afnemers. Hartstikke leuk hoor, die implementatie van de lerende organisatie of kennismanagement, maar is er nu eigenlijk iets ten goede veranderd in de organisatie en moest dat nu zoveel kosten? Wel een dikke factuur sturen, maar wat hebben die adviseurs nu uiteindelijk bereikt wat we zelf niet konden? Het blijft een heikel punt, zeker als verwachtingen en uitkomsten ver uit elkaar zijn komen te liggen.

Een verwijt dat moeilijk te pareren valt is dat ook (koude/noodzakelijke) saneringen op het conto van adviseurs worden geschoven. De adviseur als goedbetaalde brenger van het slechte nieuws, ja daar wordt je niet populairder van.

En zo zullen er zeker nog wel wat heikele eigenschappen en punten te bedenken zijn. Wellicht wilt u er als reaktie enkele toevoegen uit uw eigen praktijk. Liefst natuurlijk in de positief opbouwende traditie van deze site. In een volgend artikel kom ik met het gezichtspunt van de consultants en kijk ik naar hoe je de kritiek kunt pareren of voorkomen.

4 thoughts on “Heeft u een hekel aan consultants?”

Anton Noë 13 jaar ago

Veelbelovende titel!

Het is aan de beroepgroep om serieus na te gaan waarom deze verrotte reputatie is ontstaan en wat we er aan gaan doen.
Allereerst is een shake out op zijn plaats. De perceptie is namelijk veel te vaak volledig terecht. Het is zaak om het koren van het kaf te scheiden. Niet door stempeltjes van belangenverenigingen en ledenorganisaties te verzamelen want dat biedt geen enkele zekerheid.
Wel door verifieerbare stempeltjes van klanten te verzamelen. Hierbij zou cherry picking (alleen de goede referenties afgeven) door de branche moeten worden afgestraft. Halve waarheden zijn immers hele leugens.

Mijn aanbevelingen:
Iedere adviesorganisatie zou een waardeanalyse moeten maken van ALLE eigen projecten. Verifieerbaar, geconfirmeerd door haar klanten eventueel zelfs gecontroleerd door een onafhankelijke derde partij. Deze analyse zou opvraagbaar moeten zijn door marktpartijen.

Adviseurs zouden meer risicodragend te werk moeten gaan. Niet goed… geld terug! Dat betekend dat je met duidelijke leveringsafspraken werkt. Je opdracht binnen afgesproken kaders uitvoert en [tenminste] de afgesproken resultaten realiseert.

Naming & shaming: zoals dat nu openlijk en met gebruik van alle mogelijke mediale hulpmiddelen gebeurt in de zorg, zou in een “echte” commerciële omgeving niet geschuwd moeten worden. Het aloude en “politiek correcte” adagio om de concurrent niet openlijk te bekritiseren leidt tot een platgenuanceerde omzichtige mistigheid in de beroepsgroep. Als je beter bent, zeg het dan, als een ander het minder goed doet zeg het dan ook en onderbouw dat. We zijn het aan onze klanten en prospects verplicht om ze goed en volledig te informeren.

Adviesbureaus die de trackrecord en daarmee de zelfverzekerdheid hebben om zich op basis van objectief beoordeelbare kwaliteit en toegevoegde waarde onderscheiden zou ik graag uitnodigen om een frontlinie te vormen tegen de branche-infecterende virussen die onze naam schaden. Bij deze.

Succes met uw vervolgartikel. Ik hoop dat dit een bijdrage zal leveren aan het opschonen van het imago van onze branche. Hier verleen ik met veel inzet en passie mij medewerking aan.

christian ter Maat 13 jaar ago

Nog even een blokje op het haardvuur:

MANAGERS ZIJN JALOERS OP CONSULTANTS!

Jaloers [gevoel van leed of spijt over het goede dat een ander te beurt valt]:

• het dagtarief van € 1700 tot 3000 en dat maal 365 dagen
• de vrijheid; geen baas, eigen werktijden, luxe auto, maatpakken
• niveau van gesprekspartners; board, bestuur, management, DGA, commissarissen
• kennis, ervaring en expertise (veel verschillende ondernemingen en problemen gezien en multi-inzetbaar)
• brutaliteit, roepen vanuit praktijkervaring en er wordt nog geluisterd ook
• beter opgeleid en handiger dan de manager
• meer aanzien, welbespraakt en geen stress
• kortom een utopie voor elke manager

Helaas, kennen wij consultants de realiteit. En zijn wij wellicht jaloers op de managers, die bij ingewikkelde en vervelende opdrachten gewoon consultants kunnen inhuren.

Pierre 13 jaar ago

Volgens mij de advies hype definitief voorbij, vandaar dat het ook zo stil is. De kaarten zijn geschud, en alles is weer terug bij af: een paar strategiebureaus, en verder veel handjes. Implementeren dus. Deze constatering kun je ook afleiden aan het weer compleet in zichzelf gedrag van de brancheverenigingen. Kortom: lekker stil! Lees hier (http://gruis.wordpress.com/2007/08/31/adviesterugblik/) een korte adviesterugblik, en hier (http://gruis.wordpress.com/2007/09/01/managementadvies/) een bespreking van mijns inziens een van de betere boeken over advies, Managementadvies van Chris Argyris, bij wijze van voorschot op deel II van dit verhaal.

Frederik Engel 13 jaar ago

After two years in an American company for a soft turnaround in a technical industry without knowing the market, with managers who bring decades of knowledge and experience, engineers and customer service people who know all the technical details of the product and the trade, I had to leave that company again.Negative Ebitda turned into positive; customer portfolio cleaned up, with much higher margins per customer; product assortment and company positioning and image improved; sales decline stopped. Yes we had to slim down the organization somewhat and clean up some of the processes, but those steps were always taken with respect for the individual and accepted by co-workers.Constant internal communication and being close as a natural person with all the other natural people made it difficult to leave again.However, I still receive post cards showing appreciation, and those same tenured managers coming to me saying “sh.. I did learn quite a lot from you anyway, although I didn’t expect that at the beginning. And I still don’t know too much about the technical details of the product by the way.We, consultants, keep distance oh so often and fuel those misconceptions. I have always, after a shorter or longer presence left the organization I worked with, being blessed with feelings of appreciation and gratitude. And references…  Fred Engel – Myrtle Beach, SC – USA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *