De Nederlander bestaat wél

pretpark-nederland.jpgKroonprinses Maxima deed het land op haar grondvesten schudden toen zij de woorden ‘DE Nederlander bestaat niet’ uitsprak. Gisteren zag ik de documentaire ‘Pretpark Nederland’ van Michiel van Erp op DVD, en ik kan u zeggen, die Nederlander…die bestaat dus wel degelijk. Een fantastisch kijkje in de Nederlandse keuken die een prachtig inzicht biedt in de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander. Van de Gay Pride tot de Libelle Zomerweek, het Prinsengracht-festival tot de marketing van Zutphen en Batavia Stad. een documentaire die naadloos aansluit bij Alleman van Bert Haanstra.Een korte synopsis van de film: Nederlanders doen vreemde dingen met hun vrije tijd. Zo veel wordt duidelijk in de documentaire die Michiel van Erp maakte over de plaatsen waar de gemiddelde Nederlander recreëert: Bataviastad, de Efteling, de Libelleweek ergens in de polder, Gay Pride en het Prinsengrachtconcert. Van Erp portretteert, met de hem kenmerkende tongue in cheek, de deelnemers aan en organisatoren van de evenementen. Rode draad is de groep rondreizende Chinese toeristen, die alle gebeurtenissen met argeloze verbazing gadeslaan. De film geeft een scherp inzicht in de volksaard van de Nederlanders, die met doorzichtige trucs publiek tot kopen proberen te verleiden, massaal vanuit de provincie naar Amsterdam trekken om een dagje ‘homo’s te kijken’ en alle verbods- en fatsoensregels overtreden voor een goed plekje in de gracht bij een gratis concert.

Tot zover de officiële inhoudsopgave. De eind 2006 uitgebrachte film is al enige tijd op DVD te koop en is een aanrader. Ik lach om een gemiddelde humoristische film minder dan om het vaak compleet maffe gedrag van onze medelanders. Toch krijg je ook respect voor de passie en het enthousiasme waarmee de Nederlander van niets probeert iets te maken. Het mooist wordt dit verbeeld door het item over Zutphen, een van mijn favoriete plekjes om even te stoppen als ik ergens in de buurt een lezing heb gegeven. Echt veel toeristen trekt het stadje echter niet. En dus wordt aan marketing gedaan!

De persoon die hiervoor verantwoordelijk is, is zowel komisch als enthousiast en gepassioneerd. Tezamen met zijn burgemeester vormt de man een duo dat Koot & Bie in de jaren tachtig prachtig parodieerden in de vorm van wethouder Hekking met zijn burgemeester uit Juinen. Punt is, dit is écht en zo mogelijk nog komischer. We zien hoe de man uitlegt waarom de nieuwe slogan ‘Zoom in op Zutphen’ is geworden, hoe hij het chocolade-festival op de kaart probeert te zetten et cetera. Een lach valt niet te onderdrukken, maar er is tegelijkertijd ook plaats voor melancholie en trots.

Hetzelfde geldt voor de manager van Batavia Stad in Lelystad. Een harde werker, vol trots en gepassioneerd bezig. Hij blijft erin geloven en ervoor gaan, zelfs als de winkelstraten bijna leeg zijn. Prachtig is het moment waarop hij aankondigt dat er een fantastische en unieke nieuwe attractie bij komt. Wat? Een bierbrouwerij. ‘Maar dat is toch niets nieuws’, probeert Van Erp voorzichtig. ‘Jawel’, aldus het antwoord, ‘……..bier uit Flevoland, uniek!’ Kortom, je ziet hier ook het een en ander aan Nederlands koopmanschap. Reden waarom dit artikel is opgenomen onder de rubriek Ondernemen.

Het gaat namelijk ook over een bijna kinderlijk en aanstekelijk enthousiasme dat bijna alle geïnterviewden kenmerkt. Ze gaan ergens voor. Ze geloven ergens in. Ze zijn vol passie over de soms meest basale zaken. Ze proberen ergens een succes van te maken. En ze houden duidelijk van hun stad, hun business of hun zakelijke of hobby activiteit. En of ze zich nu verkleden als Vliegende Hollander of elfje, de Nederlander gaat ervoor. Verplichte kost. Voor U. En voor Maxima

1minutemanager score:

sterstersterster

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *