Trendy fashion-winkels: specialties hebben de toekomst

Ibolya kleding

Onlangs beschreef ik het veranderende straatbeeld door ontwikkelingen in de retail. Niemand kan om de conclusie heen dat veel winkels het moeilijk hebben, dat grote winkels buiten de stad het leeuwendeel van de omzet genereren en dat een eigen winkel in deze tijd niet de eenvoudigste manier is om een goed belegde boterham te verdienen. Ik sprak ook over de opkomst van vrouwen aan het winkel-front en in dit artikel geef ik een aantal inspirerende voorbeelden van succesvolle mode-onderneemsters die tegen de stroom in met eigen concepten komen, met nieuwe formules. Daar heb ik veel respect voor. Een selectie en korte analyse.

De zoektocht begint in Den Haag waar ik op het Noordeinde de winkel ontdekte van de 26 jarige Norma de Robles. Daar wordt het merk Zerba gevoerd. Eigenaresse van de zaak De Robles is ook nog eens de designer van alle schoenen. Onlangs werd een tweede zaak in de PC Hooftstraat van Amsterdam geopend, evenals een showroom in de nabijgelegen Van Baerlestraat.  Zeer eigenzinnige ontwerpen, vooral internationaal georiënteerd. Er is ook een collectie voor heren en mijn zwarte struisvogel-leren punt-schoenen zijn niet alleen plaatjes om te zien, ze lopen ook nog eens briljant en geven een behoorlijk rock-‘n-roll gevoel. Voor mannen met een beetje lef dus. En voor vrouwen die op bijzondere schoenen durven en/of kunnen lopen en niet bang zijn voor hakken, al zijn er ook platte schoentjes. De ambitie van De Robles: ‘Wanneer Zerba een gevestigd merk is in Beverly Hills en Cannes, dan ben ik tevreden’.

Onlangs ontdekte ik tijdens een avondlijke modeshow in Paradiso mode-collectief Ibolya met een wel heel aparte keuze: kleding uit de jaren zestig vertalen naar het nu.  Iby Csanyi-Fritz en Maaike Bartman besloten enkele jaren geleden samen een collectie op te bouwen geïnspireerd door de kleding van Mary Quant. Slogan: De jaren 60 nu! Dan denk ik al snel aan Twiggy en dus leuk! Mooie associaties. Opmerkelijk genoeg is het bedrijf opgericht door twee vrouwen die de jaren zestig niet bewust hebben meegemaakt. Blijkbaar is de stijl tijdloos. Er wordt vooral verkocht via een webwinkel. Daar is veel over te doen, over vrouwen en webwinkels. In mijn ogen een onzinnige discussie, want ik vind dit een prima en vrolijk makend initiatief met hitpotentie. Het bedrijf heeft een heldere focus op mode uit een heel specifiek tijdsbeeld met grote nostalgische waarde.

Analyse: er is en blijft ruimte voor specialties in het winkelaanbod, zoveel is duidelijk. De genoemde voorbeelden hebben een concrete afbakening, een heldere focus. Ook  is in mijn ogen opmerkelijk dat de eigenaressen blijkbaar allen een multi-culti achtergrond hebben. Zou dat aan mij liggen? Vind ik dat soort onderneemsters c.q. bedrijven dan zelf gewoon leuker? Is het toeval? Of is sprake van een trend? Ik denk het laatste. De mix van culturen en achtergrond leidt tot vernieuwing en durf. De facto zijn het zeer verschillende bedrijven en onderneemsters, maar wel allen creatief en ondernemend, met een goede focus en dromen die, hoe hoog gegrepen soms ook, niet onhaalbaar lijken te zijn.

Zerba: www.zerba.nl

Lymor: www.lymor.nl

Ibolya: www.ibolya.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *