‘Cruijff, AJAX is gewoon massaproductie’

De laatste dagen is er veel nieuws rondom Ajax: 10 jaar mismanagement en geen resultaten. Dit klinkt voor Experts in Bedrijfsprocessen als een uitdaging. Een organisatie als Ajax lijkt heel ingewikkeld om goed te organiseren, maar is dit eigenlijk wel zo? Het antwoord is: Met een goede aanpak valt het allemaal best mee!

Managers vinden hun bedrijf uniek en vanuit het oogpunt van marketing is dat uitstekend. Maar wil je een organisatie goed inrichten, dan kun je beter kijken naar overeenkomsten met andere bedrijven. Kijk niet meteen naar directe concurrenten (andere voetbalclubs), maar ga na wat voor type organisatie Ajax is. Als je dat weet, kun je veel leren van vergelijkbare organisaties en “het bedrijf Ajax” voor meer dan 90% neerzetten. Details kunnen later een plek krijgen.

Om een typologie aan Ajax te hangen, kijken we naar het kernproces. Wat is de bestaansreden van Ajax? Het gaat niet om het verkopen van spelers of om het verkopen van de TV-rechten, nee, het gaat om het produceren van (voetbal)voorstellingen. Net als een orkest of theatergroep. En voordat je kunt gaan voetballen, zul je eerst een team moeten formeren, inkopen dus.

Ajax is een productiebedrijf, het koopt grondstoffen in (spelers), produceert daar een voetbalvoorstelling mee en verkoopt dit product (toegangskaartjes). Omdat Ajax elke keer weer een voetbalvoorstelling produceert, gaat het hier om massaproductie, en wel om heterogene massaproductie. De grondstoffen, de omstandigheden en daarmee het product, zijn nl. niet elke keer exact hetzelfde.
Ajax is dus te vergelijken met een schoenen- of autofabriek. Hier worden altijd schoenen of auto’s gemaakt, maar de ene keer is het met een ander kleurtje, de andere keer met een sterkere motor.

Nu we dit weten is het inrichten van een organisatie als Ajax een stuk eenvoudiger geworden.
Cruijff, doe er je voordeel mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *