De 10 meest relevante strategische en business ideeën

Door: Gyuri Vergouw Gepubliceerd op 16 jan, 2006 in de rubriek Boardroom / Strategy, Consulting
Kennisbank onderwerpen: Verandermanagement, Besturing

Opleiding

Boek van de week

Het Amerikaanse blad Strategy & Business, het kwartaalblad en paradepaardje van adviesbureau Booz, Allen & Hamilton (BAH) bestaat 10 jaar. Ter ere van dit jubileum heeft het blad een top 10 samengesteld van de naar verwachting meest levensvatbare ideeën die in het blad zijn verschenen. De komende 3 dagen zal ik u hierover op 1minuteManager informeren. De ideeën zijn gekozen door lezers en management goeroes als Rosabeth Moss Kanter, Charles Handy en Warren Bennis. Verrassende nummer 1? Een non-idee!

Het blad Strategy & Business is inmiddels tien jaar bezig een positie te verwerven in een markt die voorheen volledig werd gedomineerd door de HBR. Dat gaat ze goed af, want het blad is in de meeste kiosken inmiddels wel te verkrijgen. Het winternummer 2005 (volume 41) beveel ik van harte aan. Het is duidelijk meer gericht op de manager dan de HBR, leesbaarder, meer up to date en er staan concretere toepasbare verhalen in. Het blad lijkt desondanks veel op het door mij onlangs de grond in geschreven HBR (Zeitgeist Management, mede doordat het er niet alleen (weliswaar iets vrolijker) uitziet als de HBR, maar ook bijdragen kent van bijvoorbeeld Rosabeth Moss Kanter, voormalig hoofdredacteur van de HBR.

Kortom, een handige zet van adviesbureau BAH. In veel van de artikelen hebben adviseurs van het bureau een hand, de rest wordt (waarschijnlijk goedbetaald) ingekocht en zo creëer je een prachtig podium voor eigen auteurs, die bij de HBR waarschijnlijk geen poot aan de grond kregen. Wat zijn nu die tien top ideeën die zijn voortgekomen uit de veertig voorgaande edities van Straegy & Business. Schrik niet. Op 1 staat ’Execution’, oftewel uitvoering of implementatie. Ik hoor u denken. Is dat een idee dan? Blijkbaar wel, want bijna de helft van alle stemmers (lezers mochten meer dan een keer een stem uitbrengen) vindt dit het belangrijkste idee voor de komende tijd.  Rosabeth Moss Kanter schrijft hierover een prachtige korte bijdrage onder de noemer, ‘The Un-idea’: ‘implementatie betekent de organisatie de mentale en organisatorische flexibiliteit heeft om nieuwe business modellen in de praktijk te brengen, zelfs als zij ingaan tegen datgene wat nu wordt gedaan’.

Toch vindt ik zelf de keuze voor ‘Uitvoering c.q. Implementatie’ getuigen van armoede, die ook terug te vinden is in de vele bijdragen op bijvoorbeeld managementsite over gebrek aan leiderschap. Het gaat er blijkbaar niet meer om iets nieuws te bedenken, we moeten datgene wat we al hebben beter implementeren. Dat is blijkbaar al moeilijk genoeg. Een waarheid als een koe, natuurlijk. Maar om daar de strijd tegen de opkomende economieën mee te winnen, lijkt mij weer wat veel gevraagd. Juist de creatieve sector blijkt een van de weinige groeipijlers van de Nederlandse economie te zijn.

Ook de nummers 2 tot en met 10 getuigen overigens niet van veel creativiteit. Hier staan achtereenvolgens:

2. De Lerende Organisatie

3. Corporate Values

4. Customer Relationship Management

5. Disruptive Technology

6. Leadership Development

7. Organisational Development

8. Strategy Based Transformation

9. Complexity Theory

10. Lean Thinking

Opvallend zijn de lerende organisatie en leadership en organisational development opgenomen, toch niet de meest eenvoudig te implementeren management-onderwerpen. Naast deze top 10 is ook de top 10 van ‘Thought Leaders’ opgenomen. Hier staat Disruptive Technology op 1 (zie 5 lezerspoll), vóór China Inc. op 2 (op 11 in de lezerspoll) en Corporate Governance Reform op 3 (16 lezerspoll).

1 Reactie

Willem Mastenbroek: 18 jan 2006

Heel herkenbaar die keuze voor ‘Uitvoering’. Daar zit vaak de pijn! Maar door het als afzonderlijk probleem of idee te benoemen wordt het probleem meteen al heel lastig om op te lossen.
Immers WAT moet er eigenlijk uitgevoerd worden. Een strategie die in de boardroom is opgesteld? Corporate values die te mooi zijn om waar te zijn? Een balanced scorecard of een performance management systeem die als slimme controle middelen worden ervaren?
De kiemen voor onbegrip en weerstand worden vaak al gezaaid bij het allereerste begin.

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over 1MinuteManager.nl

Doel van dit weblog is managers kort en krachtig te informeren over zaken die hen (zakelijk) raken en die boeien. Dat mag breed zijn, generalistisch zo u wilt, want specialisten zijn er al genoeg en juist overzicht en kritische blik willen dan wel eens ontbreken.

De artikelen van 1minutemanager worden geschreven door Gyuri Vergouw, organisatie-adviseur en trainer. Meer informatie over zijn dagelijkse adviesactiviteiten kunt u vinden op zijn website www.vergouw.com. Tot zijn kernactiveiten rekent hij de ontwikkeling van maatwerk management games, gamificatie en serious gaming; de ontwikkeling van leiderschapsprogramma’s voor hoger en midden management en verandermanagement in complexe situaties en organisaties. U kunt via zijn websites direct contact met hem opnemen.

 

Redactie