Bent u een oververhit-type? Wat kunt u er aan doen?

Bent u een oververhit type? Iemand dus, die direct zegt waar het op staat en zijn of haar mondje weet te roeren? Die direct emotioneel oververhit raakt indien zaken niet gaan zoals het hoort? In de verzengende hitte die ons land nu teistert een aantal verkoelende raadgevingen om even op de rem te trappen. Voor als u weer eens de mist in dreigt te raken door te snel te antwoorden, te reageren of boos te worden.

Het komt maar al te vaak voor dat mensen spijt hebben van hun eerste reactie, zeker als deze in een emotionele opwelling is geplaatst. In veel gevallen viel de veroorzaker van de reactie uiteindelijk mee en is te snel gereageerd. Bijgaand een aantal korte tips.

  1. A. Uw collega zegt iets dat u niet bevalt. U voelt een woedeaanval aankomen. Tel ‘binnenshoofds’ tot tien, voordat u ook maar iets zegt (overigens zag ik deze truc dit weekend toevallig terug in de jaren dertig comedyfilm ‘You can’t take it with you’
  2. B. Herhaal op neutrale wijze wat de andere persoon tegen u heeft gezegd en vraag of het klopt. Dat geeft u tijd innerlijk tot rust te komen en inhoudelijker te reageren. Vaak zwakt uw collega het originele verhaal af. Zeker handig als er een mogelijkheid bestaat op misverstanden. Beginzinnetje: ‘Je bedoelt te zeggen dat…….’
  3. C. Leer enkel zinnetjes uit het hoofd, die u de mogelijkheid bieden enerzijds snel te reageren zonder te kwetsen en anderzijds de tijd geven, rustiger en evenwichtiger te worden. ‘Hier zal ik op terugkomen’, ‘Kan je dit nog eens herhalen?’ of ‘Heb je dit al met anderen besproken’? Het gaat erom, iets te vinden, dat niet kwetst terwijl het ook de tijd biedt tot rust te komen. Het biedt daarbij ook de collega de mogelijkheid, eventuele fouten of onduidelijkheden uit zijn of haar verhaal te halen! Deze manier is mijn favoriet als ik zelf wil voorkomen te overhaast te reageren.
  4. D. Deze tip wordt al minder, maar het is soms handig om mensen op het verkeerde been te zetten door paradoxale antwoorden te geven of in ieder geval antwoorden die men niet van u verwacht. U vindt een opmerkingen geplaatst door een van uw collega’s helemaal niets, maar u zegt:’Geweldig, dit is echt iets dat dit bedrijf nodig heeft’ of ‘Briljant, dat ik hier niet eerder ZELF op ben gekomen’. Uw opponent zal waarschijnlijk in vertwijfeling afdruipen. De kans is natuurlijk wel groot, dat niet U, maar uw ‘opponent’ over de rooie gaat. Maar goed, het ging er in dit artikel om dat U niet oververhit raakte, nietwaar?
  5. E. Bouw regelmatig rustpauzes in.
  6. F. Bewegen en sporten is goed voor overhitte typens, maar vaak kiezen ze sporten die agressiviteit juist bevorderen (squash, tennis) en niet tot interne kalmte (wandelen, fietsen, golf) leiden.
  7. G. Koop stresspoppetjes, waar u flink in kunt knijpen om u af te reageren.
  8. H. Zelfs eetgewoonten dragen bij tot oververhitting. Waar een dieet van fruit, groeten en noten wellicht beter is, kiezen oververhitte types vaak cholesterol rijk voedsel (eiwit- en vetrijk).

Bent u fysiek oververhit, kies dan voor verkoeling en water, water, water.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *