Senioren Marketing: noem een oudere nooit een oudere!

De laatste jaren hebben veel bedrijven geprobeerd zich een jonger imago aan te meten. Jong is tenslotte altijd een groeimarkt geweest. De vraag is echter of dat juist is geweest. Er komen tenslotte steeds meer ouderen. Moet Mercedes zich richten op een jonger imago? Of blij zijn met het huidige, oudere klantenbestand en zich juist niet op jonge doelgroepen focussen? Harley-Davidson komt tenslotte al met verwarmde stoeltjes op hun exclusieve motors, iets dat vroeger ondenkbaar geweest zou zijn. Een weergave van een artikel uit de Frankfurter Allgemeine Zeitung van zaterdag 4 februari met kort commentaar.

Regel 1 in de senioren marketing: noem de senioren nooit ouderen of senioren! Het gaat er om juist op subtiele wijze in te spelen op de behoeften van de 50+ generatie. Overigens, ook deze grens is nog discutabel. Voor de arbeidsmarkt geldt 45+ als ouder, maar er zijn ook grenzen vanaf 55+ tot 60+.  Feit is dat de 50+ doelgroep niet alleen kapitaalkrachtig is, maar ook sterk groeiende is. Een trend die natuurlijk ook in Nederland zichtbaar en voelbaar is. Momenteel is 25% van de Duitsers boven de 60, in 2050 zal dat ongeveer 35% zijn. Voor sommige bedrijven een positieve uitdaging, voor anderen een risico. 11% van de Duitse bedrijven ziet de veroudering als positief voor de toekomstige ontwikkeling, tegenover 34% die het als een negatieve ontwikkeling ziet.

Zoals gezegd, het vereist een subtiele aanpak om senioren aan te spreken. Veel bedrijven neigen ernaar om ongemerkt aanpassingen te maken in het productaanbod, bijvoorbeeld door grotere letters te gebruiken op verpakkingen en in gebruiksaanwijzingen. Ook minder fel kleurgebruik spreekt ouderen meer aan, terwijl felle kleuren juist jongeren aanspreekt. Om te voorkomen dat de ouderen te direct worden aangesproken, wordt veel gebruik gemaakt van woorden als vitaal of revitalisering.

Hoe groot het belang is van de juiste toonzetting richting ouderen blijkt wel uit het feit dat binnen tien jaar tijd bijna twee-derde van alle auto’s in Duitsland wordt gekocht door een vijftigplusser. Of neem wintersportvakanties. In Duitsland is ruim 55% van alle wintersporters ouder dan 50. Hoe groot de uitdaging is, blijkt wel uit het feit dat werknemers in bedrijven die zich specifiek op ouderen richten niet eens altijd geassocieerd willen worden met producten voor senioren, omdat ze anders als ‘verzorgenden’ of als voor ‘ouderen verantwoordelijk’ worden bestempeld. Reclamebureaus kampen bijvoorbeeld met het probleem dat nog steeds veel focus ligt op de jonge doelgroep.
Tijd voor veel bedrijven zich eens goed achter de oren te krabben: worden wij niet te oud (of te jong?) voor de huidige markt en zijn wij niet zelf toe aan revitalisering?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Maggy Beyers
Ik kan me volledig vinden in dit artikel! Als projectmanager van het Vlaams Netwerk voor Babyboomer Services (kort: VNBS) willen wij ons juist focussen op deze groeiende markt van de babyboomers. Onze doelstelling is om bedrijven te informeren en te stimuleren tot innovatie van hun productgamma of dienstenaanbod specifiek voor deze doelgroep. De uitdaging is te vinden in het feit dat vele bedrijfsleiders zelf tot deze generatie behoren en vaak niet willen onderkennen dat ze ook ouder worden. Zij willen jong en nuttig blijven in de maatschappij. De ouderen van morgen zijn zeker niet de ouderen van nu, daar zijn wij van overtuigd!! Alles uit het leven halen, is de boodschap voor hen. Voor de markt is dit zeker een opportuniteit, alleen beseft men dit nog te weinig...
Guust Swarte
Het artikel van Gyuri Vergouw vraagt om enige nuancering. De citaten van de Frankfurter Algemeine lijken rechtstreeks te komen van een boekje van de Amerikaanse autoriteit op senioren marketing Kurt Medina, waarvan ik samen met NPOE in Utrecht binnenkort een vertaling zal realiseren, afgestemd op de Nederlandse markt. Met het op de ouderenmarkt gerichte marketinginstrument 'Monitor 50+' begeleid ik sinds een aantal jaren de Babyboomersmarkt voor het bedrijfsleven en overheid. Bij de jaarlijkse 50+ beurs worden de babyboomers aangesproken op hun leeftijd en situatie, en dit is al jaren een groot succes. En natuurlijk, het geldt voor ieder product en iedere doelgroep, dat de presentatie meer gericht is op lifestyle, overtuiging en gedrag, en de associaties die daarmee samenhangen. De Monitor 50+ laat overigens zien, dat ICT gebruik (om hier het vooroordeel van een ouderen-lifestyle weg te nemen) bij de babyboomer groter is dan in de leeftijdscategorieen daaronder! Als laatste nuancering wil ik aangeven, dat die snelle groei van de babyboomermarketing voor sommige categorieen geldt, maar voor andere niet. Reken maar uit: in 45 jaar groeit de doelgroep 40%, dat is minder dan 1% per jaar: niet erg spectaculair. Het is dan ook misleidend om aan de hand van specifieke voorbeelden een algemeen beeld te suggereren. Dat neemt niet weg, dat er in specifieke sectoren spectaculaire mogelijkheden zijn.
Mark
Tijdens een onderzoek naar een naamswijziging voor Seniorstartpagina.nl is gebleken dat  bijna 83% van de 45-plussers en jonge senioren zich goed kunnen identificeren met de term 'medior'

Mensen in de leeftijdscategorie 45-65 jaar voelen zich te jong om met ‘senior’ aangesproken te worden. Daarnaast vindt men een leeftijdsaanduiding zoals 50- of 60-plusser veelal confronterend.
Dit is gebleken uit een onderzoek dat in de afgelopen maanden door Mediorweb.nl uitgevoerd is.