50% van uw werknemers wil ander werk

Dat is schrikken geblazen! Liefst de helft van der Nederlandse werknemers zou liever iets anders doen als ze de mogelijkheid hadden. Dat blijkt uit onderzoek van Jobtrack gepubliceerd in het Nationaal Werkonderzoek 2011.

Een maandje oud, dat onderzoek, maar je hoort er eigenlijk weinig (meer) over. Vreemd. Want wat is het te verwachten effect op het dagelijks werk hiervan? Geen wonder dat er nog steeds zo veel fouten worden gemaakt, dat medewerkers ongeïnteresseerd en ongeïnspireerd bezig zijn en dat men het liefst zo snel mogelijk financieel binnen wil lopen en naar andere oorden wil vertrekken. En dan maar cursussen blijven geven over leiderschap, persoonlijke groei en ontwikkeling of andere nuttig lijkende onderwerpen. Dat lijkt mij dan, in ieder geval in de helft van de gevallen, verspilling van geld en moeite.

Nog wat cijfers: ruim de helft van de rum 28.000 respondenten voelt zich wel gewaardeerd door de werkgever, maar dat gevoel neemt wel af met het aantal dienstjaren. Met name tussen de een en vijf dienstjaren neemt dit gevoel voor waardering af, na tien dienstjaren neemt het gevoel juist weer toe. Nederlanders geven hun baan een 7,2, een lichte stijging ten opzichte van de 7,1 van vorig jaar. In essentie echter wil een groot deel van de werknemers liever iets anders doen, voornamelijk omdat men de carrière niet de gewenste richting kan geven.

Dit roept een aantal vragen bij mij op. Hoe zouden die medewerkers, die liever ergens anders willen werken, eigenlijk presteren op het werk? En waarom is dit eigenlijk zo'n onbespreekbaar onderwerp? Managers gaan er blijkbaar van uit dat als je ergens werkt, je het ook met volle overtuiging doet. Wij betalen je salaris, wees blij dat je in deze tijd nog werk hebt. Dat soort gedachten. U kent ze vast.

Het klinkt gek, maar ik zou juist de medewerkers die de tent willen verlaten koesteren. Die willen waarschijnlijk sneller vooruit dan de rest. Die voelen zich beperkt in hun talenten. U wilt natuurlijk juist die talenten 'managen'. Maar wie blijven zitten?

Niet het feit dat er medewerkers zijn die liever weg willen bij het huidige bedrijf is schokkend nieuws, wel het hoge percentage. Toen ik economie begon te studeren werd tijdens het eerste college gezegd: 'kijk goed naar uw buurman/-vrouw, over een jaar studeert hier nog maar een van u beide economie'. Ik zeg: 'kijk eens goed naar uw collega: of u, of uw collega doet liever iets anders'. Confronterend!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

henk hospes
Erg goed artikel. Compliment aan de schrijver die kijkt naar de betekenis van het feit wat het betekent als zoveel mensen liever een andere baan hadden gehad. Het heeft enerzijds ook met onze arbeidsmarkt te maken die weinig flexibel is. Zelf heb ik als als oud p en o-er vaak ervaren dat het aannemen van personeel uit een andere cultuur en sector voor veel managers een risico inhoudt. Men speelt vaak op veilig en kiest de medewerker ook die het kunstje al 10 of 20 jaar heeft gedaan en geeft ervaring in selectiegesprekken de doorslag. Nog steeds wordt vaak er op een klassieke manier geselecteerd (kijk maar naar de persoenelsadvertenties) dat is jammer omdat veel ervaring in een bepaald vak niet altijd een graadmeter is van hoe goed dat je dit werk beheerst.