Hoe beschermt u een idee? (1)

Een van de best gelezen artikelen op 1minute van de afgelopen jaren is ‘Hoe verkoop je een idee’. Op basis van het artikel krijg ik regelmatig vragen hoe een idee te beschermen is. Je zal tenslotte maar een gouden idee in handen hebben en bang zijn het kwijt te raken aan de eerste de beste opportunist die met jouw vondst aan de haal gaat. Een terechte angst, want mensen zonder ideeën vinden vaak dat ze sowieso zelf alles hebben bedacht, want het ligt zo voor de hand dat iedereen het wel had kunnen bedenken. Een vreemde gedachte wellicht, maar ik kan u verzekeren dat dit regelmatig voorkomt als je zelf wel eens iets nieuws op de markt brengt. Ik heb aardig wat ervaringen met het belang van het beschermen van ideeën en probeer u hier wat tips en tricks te geven.U heeft een briljant idee. Vindt u zelf. En uw partner natuurlijk ook. Het bestaat nog niet. U ziet gouden bergen. Maar ja, wat te doen? Zodra je het vertelt tijdens een verjaardag, ligt het een dag later op straat. Hoe vaak u ook heeft aangegeven dat het van belang is het niet verder te vertellen. Niet doen dus. Zelfs niet aan uw beste kennissen of vrienden. Dat klinkt hard, maar soms zien zij het belang van geheimhouding of de genialiteit van uw idee niet in. En ligt uw idee op straat, zeker met de huidige snelheid van de sociale media. Voordat u het ook maar iemand vertelt buiten uw partner adviseer ik u dan ook het volgende te doen.

Een idee is lastig te beschermen. Er kan natuurlijk gedacht worden aan een patent, maar dan is meer nodig dan alleen maar een idee. Nauwkeurige werktekeningen zijn nodig en een patentaanvraag kan aardig in de papieren gaan lopen. Maar stel dat u een idee heeft om een programma te maken voor de TV. Gaat u dan direct naar een bekende Nederlandse producent of is het toch verstandig iets vast te leggen voordat u gaat praten? Dat laatste lijkt mij het geval. Want tja, een idee is maar een idee en uiterst makkelijk te kopiëren of uiterst makkelijk zodanig te veranderen dat het geen plagiaat of inbreuk op uw initiële idee meer is.

Tv-formats zijn gewilde producten bij tv-makers, want wie een wereldwijd succes weet te verzinnen, heeft miljoenen in handen. Een dergelijk idee kunt u dan het best vastleggen bij het Benelux Merkenbureau in Den Haag, dat sinds enige tijd het I-Depot kent. Dit betreft het vastleggen van ideeën zoals concepten, formats, prototypes maar zelfs slagzinnen et cetera. Voorheen was dit ook mogelijk bij de Belastingdienst. Hier heb ik zelf zo’n 10 jaar geleden een format voor een tv-programma laten ‘afstempelen’ zoals dat toentertijd heette. U heeft dan een bewijs met datum dat uw idee op een bepaalde datum is gedeponeerd. Helaas, anderhalf jaar later zag ik het programma, een quiz show, in vrijwel identieke vorm op tv. Slechts een van de drie rondes was veranderd, de rest integraal overgenomen met een titel die erg deed denken aan mijn naam, maar toch anders was. Gelukkig mislukte het programma en bespaarde mij dit veel frustratie. Het was ook een bewijs dat niet alle ideeën achteraf even goed zijn.

Zorg ook dat eventuele domeinnamen vast worden gelegd, zeker als algemeen aanvaarde woorden worden gebruikt die uw idee kunnen omschrijven. Ik geef een algemeen voorbeeld. Stel u bedenkt een tv-quiz over geschiedenis, die u met de briljante titel ‘GeschiedenisQuiz’ wil vermarkten. Het is dan handig in ieder geval de meest belangrijke domeinnaam-extensies (.nl, .net., .org, .com, .tv, .eu) vast te leggen. Dit geeft u zonder verdere naam-bescherming of idee-bescherming verder geen rechten, maar het wordt wel moeilijker voor de concurrentie om deze domeinnamen in te nemen.

Als u dan alles zoveel mogelijk heeft vastgelegd, dan is het tijd om stap voor stap uw idee aan de man/vrouw te brengen. Een verjaardag is dan een prima moment, maar ook slechts pas dan. Toen ik een goede bekende 8 jaar geleden op de hoogte bracht van een nieuw plan, met het uitdrukkelijk verzoek dit nog niet verder te bespreken, kreeg ik twee dagen later enthousiaste reacties van bekenden die ik nog niet hd gesproken die mij feliciteerden met mijn nieuwe idee. Wel leuk natuurlijk, maar u begrijpt dat ik het vastleggen van mijn idee toen maar heb versneld.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Mark Kruiver | marketingexpert
Ik kom heel veel mensen tegen die bang zijn dat 'hun idee' wordt gepikt. Persoonlijk ben ik daar helemaal niet bang voor. Een idee is maar het begin van iets, maar de weg naar succes is vele malen langer en veel ingewikkelder dan een idee bedenken. Een idee moet je eerst uitkristalliseren, daarna goed onderzoeken, dan een concept van maken, daarna ontwikkelen, dan naar de markt toe brengen, verkopen, eerst breakeven draaien en dan nog succesvol maken.
Wist je dat 98% van de mensen en bedrijven met een 'briljant idee' niet door de 1ste fase heen komt. Dat is ook waarom 'innovatie' in Nederland zo langzaam gaar. Ik heb meerdere ideeën ontwikkeld en opgezet. Ik ben zelfs niet bang voor het kopiëren ervan, want dat is echt al lastiger dan gedacht. Ideeën bedenken en hebben stelt echt niks voor.
Gyuri Vergouw
Auteur
Beste Mark, nou, zonder idee wordt het hele verhaal er achter natuurlijk ook niets, dus dan zit de kip zonder ei. Natuurlijk ligt er een heel verhaal achter, maar als je denkt een goed idee te hebben, is het vastleggen daarvan n.m.m. wel zo handig en voorkomt het frustraties. Daar kan je dan later op voortbouwen en wellicht helpt het vastleggen zelfs bij het verder uitkristalliseren, onderzoeken, conceptueel maken en uiteindelijk marktrijp maken. Want een idee zonder dat je het kan verwoorden of kunt omschrijven, blijft natuurlijk inderdaad maar een idee. Ook concepten kan je tegenwoordig overigens vastleggen. Ik denk dat heel veel werk bespaard kan worden in de fases er achter (zeg maar het marketingkanaal) als je direct goed begint met het uitwerken van het basis-idee. Ik denk overigens dat de innovatie in Nederland ook te maken heeft met zelfgenoegzaamheid, of misschien kijken we wel verkeerd. Elke nieuwe tulpensoort kan je tenslotte ook innovatie noemen. Als je overigens nog leuke ideeën wilt delen met de lezers, altijd welkom!
hgr.,
Gyuri